Olen pelannut
Elder Scrolls IV: Oblivionia jo suunnilleen 12-vuotiaasta asti mutten ole kertaakaan jaksanut pelata juonta läpi - ennen kuin vasta tällä viikolla.
Olen kuullut aika monen kiroavan Oblivionin "estoa", joka siis estää pelaajaa törmäämästä liian vahvoihin vihollisiin ennen kuin pelaaja on hankkinut hahmolleen riittävästi levelejä. Sinänsä tuo on aika ärsyttävää, mikäli kaipaa paljon haastetta. Omasta mielestäni tuota estoa vieläkin ärsyttävämpää on kuitenkin Oblivion-porttien sulkeminen ja kuten juonta pelanneet tietävät: niitä saa sulkea aika pirun monta. Siksi päätin
nössönä mennä siitä mistä aita on matalin ja pelasin juonen läpi ennen kuin pääsin edes levelille 8. Voin sanoa, ettei ollut turhan vaikea saati pitkäkään projekti. Enkä ehtinyt edes kyllästyä niiden Oblivion-porttien sulkemiseen!
Tarkoituksenani ei siis todellakaan ollut saada juonesta minkäänlaista haastetta irti, vaan lähinnä vain pelata sen kertaalleen ja nähdä, miten tarina etenee. Sinänsä päätarina oli aika tylsä ja osa asioista meni täysin ohi korvien. Se, että maailmaan alkaa yhtäkkiä putkahtdella epämääräisiä portteja helvetin kaltaiseen maailmaan saattaa sytyttää mielenkiinnon. Kuitenkin ei ole mikään ihme, jos mielenkiinto loppuu ensimäisten viiden tunnin sisällä, koska päätarinassa ei oikeastaan olekaan muuta kuin niiden halvatun porttien sulkemista. Kun on sulkenut about kymmenen porttia, jotka ovat keskenään noin 80% samanlaisia (paitsi viimeisessä on aika! Portti pitää saada kiinni 20 minuutissa - jes vaihtelua), tehtävänä on lähinnä mättää turpaan muutamaa vastaantulijaa ja oho - olet Cyrodiilin sankari. Homma hoidettu.
Neuvo niille, jotka eivät ole vielä pelanneet juonta läpi mutta tulevaisuudessa aikovat: ÄLÄ sulje muita kuin pakolliset portit!! - ellet sitten jostain kummallisesta syystä, jota en todellakaan pysty käsittämään, nauti siitä. Siinä tapauksessa ole hyvä ja sulje vaikka kaikki. Muussa tapauksessa:
älä tee sitä.
Onneksi pelissä on niin paljon muutakin tekemistä kuin pääjuoni (jeah, kuinkas muutenkaan olisin jaksanut tahkota sitä viimeiset kuusi vuotta). Sivutehtäviä kun on, muiden Elder Scrollsien tapaan, vaikka muille jakaa. Seuraavaksi yritänkin pelata ne kaikki.
Niin tosiaan. Jos joku miettii, miten en ole kuudessa vuodessa saanut kaikkia sivutehtäviä tehtyä, johtuu se siitä, että olen erinäisistä syistä joutunut tekemään uuden hahmon ja olen siksi joitakin yksittäisiä tehtäviä suorittanut varmaan kymmenen kertaa.

(peli on minulla siis PC:llä) Lisäksi en voi sietää kauhua/kummituksia jne. joten meni monta vuotta ennen kuin opin hallitsemaan pelkoani sellaisissa tehtävissä, joissa joutuu käymään kummitusten kimppuun. En vieläkään tee niitä mielläni mutta yritän päästä kauhu-juttuihin kohdistuvasta pelostani eroon.