Tiedotuksia

Byakuren no Fang -manga käännetään suomeksi!

Orion-mangan sekä erikoisjulkaisujen ilmestymispäivät näet täältä.

Kaikki PurePlasticin Ginga-pehmot ovat ilmestyneet!

Keskustelua Ginga Nagareboshi Gin -animesta/mangasta.

Ginga-fandomin hiljeneminen

Ginga-fandomin hiljeneminen

ViestiKirjoittaja Raezla » 08.07.2017 00:21

Kuluneiden parin vuoden aikana on alkanut näkyä merkkejä siitä, että Gingan fanitus olisi jossain määrin hiipumassa. Esimerkiksi tämä foorumi ja monet blogit ovat hiljentyneet, eikä keskustelu Facebookissakaan ole niin vilkasta.. Voi toki olla, että jutut ovat siirtyneet muihin someihin, mitä en ainakaan itse seuraa ja ainakin Youtubessa tuntuisi olevan joitakin aktiivisesti Ginga-juttuja postavia.

Miiteissäkin on väki harventunut. Vanhasta sakista on porukkaa karsiutunut ja uusia ei tule enää tilalle entiseen malliin - muutamia onneksi kyllä. Miittien järjestäminen tuntuu myös vähän teennäiseltä, kun miittiin tulevat kerrasta toiseen lähinnä ne Gingan kautta tutuksi tulleet kaverini, joille voisin vain soittaa silleen "hei, lähdetäänkö huomenna Serenaan" "joo, mikäs jottei". Muilla paikkakunnilla kukaan ei oikein ole innostunut miittejä järjestämään. Coneihin jengi sentään tulee aktiivisemmin ja niiden yhteydessä näkee yleensä kauempana asuvia tyyppejä.

Sinänsä minua surettaa mm. tämä foorumien hiljeneminen. En jaksa kuitenkaan uskoa, että kaikki olisivat lakanneet kokonaan fanittamasta Gingaa. En myöskään suostu uskomaan, että aihe olisi täysin läpi kaluttu. Esimerkiksi aloittamaani "Miten Zan-soturiksi tullaan" -keskusteluun on kommentoinut vain yksi henkilö, vaikka aiheessa riittäisi varmasti spekuloitavaa ties kuina paljon. (Saa nähdä, kommentoiko tähänkään ketjuun kukaan...)

Muutama sivusto, kuten Ginga Sanomat, Kaksoissola ja Gingapedia porskuttaa urheasti pystyssä. Monessa muussa paikassa päivitykset tuntuvat lakanneen. (Oma Hopeiset Sivuni on uudistamisen alla, joskin myönnän, että intoni päivittää sitä on viime vuosina aika tavalla hiipunut.)

Hopeanuoli-yhdistyksessä on tällä hetkellä jäsenmaksun maksaneiden määrä (55) on puolittunut vuodenvaihteesta (111), toivon toki, että useampi innostuu vielä pysymään mukana ja uusia liittyy - heitä on onneksi tullut viime kuukausina ihan hyvään tahtiin.

Kysymys kuuluukin, onko tämä välttämättä pelkästään huono asia ja jos on niin olisiko sille tehtävissä jotain? Miten Ginga-fandomiin saisi palautettua sitä vanhaa intoa? Onko iso Ginga-buumi edes tarpeen vai voivatko ne fanit, jotka sitä fanittavat, pärjätä pienemmälläkin joukolla? Entä mitkä syyt ovat johtaneet fandomin hiljentymiseen?

Niin kauan, kun fanittelee itsekseen kotona, katsoo animea, lukee mangaa ja piirtelee fanitaidetta joskus, ei välttämättä kaipaa muita faneja. Toki on joskus hauskaa syventyä keskusteluun Last Warsin viimeisistä käänteistä hyvän ystävän kanssa (kuten minä ja eräs Ginga-kaverini viime jussina sivistyneesti viinilasit tassussa :mrgreen: ), näyttää jollekulle piirtämiään Hopsuja ja saada seuraa Weed-maratonille.

Siinä kohtaa, kun haluaa fanituotteita, alkavat ne toiset fanit olla aika oleellisia. Itsekseen on vähän vaikeaa/kallista lähteä teettämään mitään Ginga-t-paitoja tai muita oheistuotteita ja eipä niitä pehmojakaan voi oikein yksittäiskappaleena tehdä, jossei sitten itse ole taitava käsistään. Gingaa maahan tuovat yritykset ja Ginga-tuotteita teettävä Pure Plastic vaativat tietyn asiakasmäärän pyöriäkseen.

Mitä tulee Hopeanuoli-yhdistykseen, sekin toki pyörisi / olisi olemassa esim. 10 jäsenen voimin ihan kevyesti. Tällöin ei olisi kuitenkaan kapasiteettia esim. tehdä isoja painoksia hienoa värillistä 40-sivuista jäsenlehteä julisteineen, järjestää Gingacon-tapahtumaa, tehdä Hopeanuoli-keräilykortteja ja muuta mukavaa faniprojektia. Taloudelliset resurssit eivät yksinkertaisesti riittäisi, jos jäsenmaksun maksajia ja faniprojektien osanottajia ei olisi tuon enempää.

Ja ihan fanitusaktiivisuudenkin kannalta on minusta mukavaa, että on aktiivisia Ginga-blogeja jännine artikkeleineen ja että on kontaktia toisiin faneihin, joiden keskuudesta löytää parhaimmillaan samanhenkisiä kavereitakin. Olen myös huomannut kaipaavani näitä aktiivisia foorumikeskusteluja nyt, kun niitä ei enää pahemmin ole. Olisin siis hyvin iloinen, jos Hopeanuoli-fandomia saataisiin ainakin hieman nykyistä aktiivisemmaksi, vaikkei siitä mitään uutta superbuumia tulisikaan.
Raezla
Ryhmänjohtaja
Ryhmänjohtaja

Sukupuoli: Tuntematon
Galleria: [ Katso kuvat ]

Re: Ginga-fandomin hiljeneminen

ViestiKirjoittaja Frita » 08.07.2017 11:41

Pitää paikkansa, olen huomannut aivan saman asian.

Itsehän en ole mitenkään erityisen aktiivinen kirjoittelemaan tänne foorumille, mutta lueskelemassa täällä käyn päivittäin - tai, nykyään pikemminkin tarkastamassa, onko kukaan kirjoittanut tänne mitään uutta. Tykkään myös lueskella ihmisten blogeja, mutta uusia tekstejä tulee enää aniharvoin. Voisiko olla niin, että Ginga on koluttu aivan loppuun?

Myös oheistuotteiden myynnissä olen huomannut sen seikan, että tavaroiden arvo on tipahtanut roimasti (Suomen puolella nimenomaan). Tämä tietenkin johtuu heikentyneestä kysynnästä ja kaiketi tästä lama-ajasta myös (ei minun nuoruudessani vaan saanut isoja GNG-figuja kympillä kipale, ei tosiaankaan!)
Olen koittanut tämän vuoden puolella kyhätä kokoelmalleni omaa sivustoa Facebookiin, ja se kerää jatkuvasti uusia näyttökertoja, vaikka sivut ovat pahasti kesken, enkä ole niitä ehtinyt edes ns. "markkinoimaan". Joitakin siis (tai jotakuta) oheistuotteet näyttävät edelleen kiinnostavan, mikä on tietty hienoa.

Ilmeisesti kuitenkin Orion-manga myy ja PurePlasticin pehmot ovat verrattain hyvin suosittuja. Olisi kuitenkin aivan hirveää, mikäli Orionin suosio romahtaisi eikä sarjaa saataisi suomennettua loppuun asti, hui hirvitys! :shock:

Olihan toki odotettavissa, että buumi kuin buumi (myös Ginga) laantuu aikanaan. Tästä oli puhetta silloin vuonna 2010, kun Hopeanuolen suomentaminen alkoi. En olisi silti henkilökohtaisesti uskonut, että suosio jatkuu Weedin loppuun saakka. Ja olemmepa saaneet myös extramangoja luettavaksemme omalla äidinkielellä - se on enemmän kuin mitä olisi alkujaan uskaltanut edes toivoa!

Minulle Ginga on elämänmittainen kiinnostuksenkohde. Muita kiinnostavia asioita saattaa tulla ja mennä, mutta Ginga pysyy aina pinnalla. Kirmaan edelleen joka kuukausi lehtihyllylle kuin pieni lapsi, noutamaan uusinta pokkaria. Muun muassa ystävieni on hyvin vaikea joskus ymmärtää tätä, että kuinka aikuinen ihminen jaksaa olla niin innostunut jostakin niin vähäpätöisestä, kuin sarjakuvapokkareista. :D
Hopeanuolen aikaan ostelin välillä kaksoiskappaleita jotta myynti yltäisi Weediin asti. Täytyyköhän samaa kikkaa soveltaa pian myös Orionin kohdalla, jotta sarja saataisiin suomennettua loppuun saakka...?

Ja mikäli sarjan suosio laantuu entisestään, me tuskin saamme herra Takahashia enää vieraaksemme. Hienoa kuitenkin, että jotkut jaksavat järkätä edelleen miittejä joissa tavata muita faneja (joihin meikäläisenkin sietäisi joskus raahautua kerta niitä vielä on!) Olisi ihanaa päästä käymään taidekujilla ym.

Yhdistykseen en (noloa kyllä) ole koskaan kuulunut, mutta olen ostellut kannatustuotteita ja lehtiä Hopeapuodista.

Olisikohan olemassa keinoja, joilla ihmisten kiinnostus Gingaan saataisiin säilymään? Vai kuuluuko innostuksen lopahtaminen aina ennen pitkää asiaan? Ihmiset ovat nyt kyllästyneet jopa Muumimukien keräilemiseen, joten eipä tämä ilmiö ole totta tosiaan ainoa laatuaan.
DeviantART-tili

"Elämä on arvokas...jokainen elämä!"
Frita
Taistelukoira
Taistelukoira

Sukupuoli: Nainen/tyttö

ViestiKirjoittaja Wnao » 10.07.2017 17:16

En omasta puolestani osaa/voi ottaa kantaa blogeihin liittyen, mutta muistan, kun pari vuotta ennen foorumiin rekistöröitymistä topicit olivat täynnä uusia viestejä ja arvosteluita uudesta suomennetusta Weedistä. Hieman surullista sinänsä.
Wnao
Pentu
Pentu

ViestiKirjoittaja Nekotin » 11.07.2017 00:53

Oma fanitukseni ei ole taantunut lainkaan, mutta varsinkin näin omien henkilökohtaisten tapahtumien ja kesän aikana ei ole vain ollut aikaa tai jaksamista tulla foorumille. Olen nyt parin viikon ajan käynyt kurkistelemassa mitä tänne kuuluu ja yrittänyt jättää viestejä sinne sun tänne, mutta Ginga-osioon minulla ei ikävä kyllä ole mitään uutta lisättävää.

Tänään ennen foorumille tuloa googlettelin oltaisiinko saatu jotain vinkkiä muutamien Takahashin sarjojen suomentamisesta, mutta hiljaiselta näyttää.

Kawaconissa käyneenä voin iloisesti ilmoittaa, että ihmiset ainakin hipelöivät ja muutamat ostivat näitä viimeksi julkaistua pehmoja varsin hyvillä mielin, joten sarjaa ei ole unohdettu.
Ehkä foorumeilla käynti on monelle turhan "raskasta", kun nykyään on niin helppoa esim. fabossa tekstiviesti-tyylisesti jutella asiat halki ja se siinä, kun foorumeilla taas arvostetaan vähän pidempiä viestejä. (Ainakin itse arvostan.)

Mitä taas blogeihin tulee.. vain muutamia Ginga-aiheisia blogeja jaksaa oikeasti lukea. Pahoittelut suoraan sanomisesta.
Monet niistä ovat niin toisiaan muistuttavia ulkonäöltään kuin jutuiltaan, että ihan puuduttaa yrittää lukea ne samat jutut uudestaan ja uudestaan.
Mutta en tarkoita ettäkö kirjoittaminen niistä pitäisi lopettaa ja näin vähentää fanittamisen näkymistä, eijei ei ollenkaan. Mutta Ginga vain tarvitsee eräänlaista virkistäytymistä kuten.. elokuvia? Tai jotain ihan uutta, kun pehmot jotka saivat kansan liikkeelle uutuuden tuoksuisina.
"Tule katsomaan tyttäriäsi! Ne ovat kaikki naaraita."
Nekotin
Taistelukoira
Taistelukoira

ViestiKirjoittaja haski » 11.07.2017 18:57

Hiljaista on fanirintamalla, totta. Minua myös harmittaa tämän foorumin hiljentyminen, ja sekin vain ruokkii itseään. Ei oikein itsekään tule kirjoiteltua juurikaan, kun viestejä tulee keskusteluihin suunnilleen pari kuukaudessa.

Minusta tuntuu että hiljentymiseen vaikuttaa ihan jo sekin, että olemme saaneet suunnilleen kaiken jo, että suomimangalla on tähän kaksisuuntainen vaikutus. Keskustelu on käynyt kiivaana, ne ajat oli varsin ihania, kun Weedin uusinta ruodittiin useiden sivujen verran foorumilla. Käänteistä ja juonesta keskusteltiin. Orion ei vaan vedä ihmisiä enää samalla tavalla mukaan keskustelemaan ja se on harmi. Suomimangan myötä mangat ja monet asiat on jo keskusteltu. Uusia aiheita löytäisi varmasti, mutta mites houkutella fanikunta takaisin jännän äärelle, kun kaikki pyörii yltäkylläisyydessä, monilla hohto sarjasta on kadonnut suomennosten myötä kun sarjaan on päässyt paremmin perille, eikä se ole enää uutta ja ihmeellistä. En siis missään nimessä syyllistä suomimangaa, päinvastoin, mutta jotenkin vaan tuntuu tältä. Toivon, että Orion jatkuu loppuun, voisi itsekin ostaa välillä tuplia! :D Luulen myös että Orionin jälkeen Ginga on taputeltu, väki kaikkonee vielä enemmän, joksikin aikaa.

Henkilökohtaisesti en koe fanitukseni hirveästi laimenneen. Orionin ostan ja luen kun on aikaa. Blogeja en ole koskaan ollut kiinnostunut seuraamaan tai lukemaan, enkä muutenkaan selaile muita gingasivuja. Yhdistykseen kuulun edelleen ja tykkään puuhastella jäsenlehden parissa, vaikka sinnekin antamani panostus on ollut pieni aikapulan vuoksi. Nyt olisi vielä muutto edessä ja mietin, laitanko fanitavarat esille vai jätänkö laatikkoon..
haski
Karhukoira
Karhukoira

ViestiKirjoittaja Kepuli » 12.07.2017 01:43

Heitänpä omaa mielipidettäni asiaan, vaikka en varsinaiseksi Ginga-faniksi olekaan itseäni missään vaiheessa mieltänyt. (Tykkään siis yleisesti kaikesta eläinfiktiosta)

Tämä piti itsekin tarkistaa, mutta Hopeanuoli-mangan ensimmäisen osan julkaisemisestahan on jo... 7 vuotta aikaa. Nuoremmatkin varmasti jo silloin mangaa lukivat, mutta otetaan tarkastelun alle ikäsuosituksen (13+) mukainen teoreettinen henkilö. Vuonna 2010 ensimmäisen osan ilmestyessä 13-vuotias henkilö olisi tänä päivänä 20 vuotta vanha, eli jo lakiinkin nähden oikeasti aikuinen.
Tämä teksti perustuu nyt ihan omiin kokemuksiin ja havaintoihin niin eläinaiheisten piirrettyjen, sarjisten yms. kuluttajista, sekä eläimiä harrastuksena piirtävistä yksilöistä. Olen kokenut asian mielenkiinoisena pohtimisen aiheena, koska kuulun itse siihen vähemmistöön, joka ei koskaan "kasvanut yli" näistä.

Aloitetaanpas nyt ihan niistä nelosen lastenaamuista. Itse muistaakseni jaksoin vielä yläasteenkin alussa nousta katsomaan piirrettyjä, kun siinä vaiheessa suurin osa oli jo tämän vähitellen lopettanut. Sarjakuvat kuuluvat hyvin pitkälti samaan sarjaan, lähinnä niiden Aku Ankan ja Karvisen tyyppisten teosten kuuluneen itse kunkin lapsuuteen. Kasvaessa mielenkiinto varttuneempiin teoksiin kasvaa, ja äärimäisen yleinen trendi on, että eläinhahmot kuuluvat lapsille suunnattuihin teoksiin. Osa ihmisistä kasvaessaan menettää erityiskiinnostuksena eläinpohjaiseen taiteeseen, ja toiset oppivat yhdistämään eläinhahmot päähenkilöinä "lapsellisiin" teoksiin altistuessaan "varttuneemmalle" aineistolle. Viittaan tässä taiteella niin henkilökohtaiseen luovaan harrastukseen kuin myös median tuotoksiin, elokuviin jne.
Näihin kokemuksiini moni voi varmasti samaistua. Kuten Fritakin aiemmin tähän ketjuun kirjoitti, "Kirmaan edelleen joka kuukausi lehtihyllylle kuin pieni lapsi - ystävieni on hyvin vaikea joskus ymmärtää tätä, että kuinka aikuinen ihminen jaksaa olla niin innostunut jostakin niin vähäpätöisestä, kuin sarjakuvapokkareista.", jokainen voi varmaan todeta, että suurin osa omistakin lapsuudessa tapaamistani muksuista suuntaa mielenkiintonsa muunlaisiin asioihin aikuistuttuaan. Tämän perusteella uskoisin Gingan suosion ja fanikunnan hiipumisen johtuvan enimmäkseen siitä, että lukijakunta on välissä ehtinyt varttua aikuiseksi. Osa on tietysti keikkunut mukana ja jatkaa yhä - kenties tämän foorumin kävijät ja blogien kirjoittajat koostuvatkin nykyisin tästä ylijäämäkansasta.

Entäpä miksi fanikunta ei ole uusiutunut vanhojen konkarien aikuistuessa? Uskoisin tähän eniten vaikuttavan parikin asiaa:
Ensinnäkin sarjan pituus ja nykyinen sijainti julkaisuissa voi työntää uusia lukijoita poispäin. Itse en esimerkiksi ole koskaan halunnut hypätä minkään sarjan kelkkaan kesken kaiken, vaan olen aina halunnut aloittaa alusta välttyäkseni hämmennykseltä. Hopeanuolen ensimmäisiä osiakin tietysti saa vielä hankittua, mutta oma kokemukseni on jälleen se, että kun niiden vanhojen osien tietää olevan pitkin varastoja odottelemassa, se ensimmäisen askeleen ottaminen ja tilaaminen ei tunnu erityisen akuutilta tai yleensä mitenkään ajankohtaiseltakaan. Oma ryhmänsä tietysi ovat ne, jotka ensisilmäksellä ihastuvat Gingaan eivätkä meinaa malttaa housuissaan tilaamaan pääsyä.
Toinen seikka taas on sekä sarjan että faniyhteisön näkyvyys. En nyt itse oikein seuraa mitään anime/mangauutisia tai vastaavia lähteitä, mutta jotenkin minusta tuntuu, ettei Ginga enää näy oikein missään, ainakaan Sangatsun julkaisujen mainossivujen ulkopuolella. Hopeanuolen suomennoksen ilmestyessä siitä tuntui näkyvän ja kuuluvan ties mistä kaiken maailman lähteistä. Jos olisin vastikään tutustunut Gingaan, en varmaan mitenkään osaisi ajautua tälle foorumillekaan. Tähän en valitettavasti osaa ehdottaa korjaustoimenpiteitä, koska näkyvyys ei ole minulle erityisen tuttu aihe. Itseasiassa tutustuin itsekin Gingaan ihan sattuman kautta, kun minulla oli tapana ravata selaamassa pitkin Helsingin DVD-osastoja, ja törmäsin siellä johonkin kummallisen näköiseen siniseen koiraan levyn kannessa. :D Tuohonkaan aikaan Gingaan ei oikein tuntunut törmäävän yhtään missään, vaikka Hopeanuoli oli jo kauan aikaisemmin hurmannut telkkarissa ja videolla. En ollut silloin lainkaan tietoinen näiden olemassaolosta, vaikka piirrettyjä jo rakastinkin.

Raezla huomautti fanien vielä käyvän coneissa ihan kiitettävästi, ja minulle tämä ei ainakaan ole varsinainen yllätys, jos sitä vertaa miittailun osanottajamääriin. Itsekin nuorena aikuisena opiskelun tuoman ainaisen ajan- ja rahanpuutteen takia tähtään yleensä pitämään erityiset menot vuodessa maksimissaan yhdellä kädella laskettavissa, viisikin alkaa jo tuntua reilusti noissa mainituissa rajoitteissa. Tämän perusteella koko fanituskin voi olla monilla jäänyt sellaiseksi vessalukemiseksi, vaikka ei koskaan sarjaan varsinaisesti kyllästynytkään.
Komppaan myös Nekotinta siinä, että varsinkin nykyisellään tuleva sukupolvi tuntuu viihtyvän netissä paljon paremmin lyhyisiin viesteihin pohjautuvilla alustoilla. Itse en koskaan edes sinne Facebookiinkaan tehnyt käyttäjää, koska lyhyet digitaaliset keskustelut voi mielestäni käydä hyvin läpi tekstareilla ja taidesivustojen kommenteissa. Kenties Ginga-fanien seuraava sukupolvi piileskeleekin vain jossain omassa kuplassaan, jonka olemassaolosta meillä ei ole hajuakaan. Voidaan toki toivoa, että nuokin nuoret vielä innostuisivat syvällisemmästä digitaalisesta keskustelusta tämän kaltaisten foorumiromaanien parissa.

Kuten mainittua, itsekin melko harvakseltaan tänne kirjoittelen, koska ne harvat viestit, joihin olen tullut käyttäneeksi enemmän aikaa ja ajatusta eivät juuri ole saaneet minkäänlaisia keskustelevia vastauksia. Nuo ovat kylläkin enimmäkseen Ginga-osion ulkopuolella, joten onhan tuo sinällään ymmärretäävää näin Ginga-foorumilla. Moni Gingaan kuuluva aihe on puolestaan niin erityiskiinnostusta vaativaa, kuten vaikkapa tuo zan-soturiksi tuleminen, josta käytyä keskustelua olisin sivusta kyllä saattanut seuratakin, mutta itse on paha ottaa keskusteluun osaa, kun en edes muista, mikä se zan-soturi edes oli... Joutuisin siis lukemaan koko sarjan alusta ja vielä paremmalla ajatuksella, että kokisin kykeneväni ottamaan vastaavaan keskusteluun osaa.

Jaa, tulipas nyt sitä tekstia...
Kepuli
Kotikoira
Kotikoira

ViestiKirjoittaja Anttu » 12.07.2017 07:22

Sain eilen tälläisen kommentin Ginga-blogiini, joten olihan tässä pakko ottaa itseään niskasta kiinni ja ruveta vähän aktiivisemmaksi.

Itseäni harmittaa, kun nykyään Ginga-fandomi on blogeja myöden hiljentynyt melkoisesti. Muutama vuosi sitten Ginga-blogit päivittyivät aktiivisesti, vaan ei enää...

Ei kai Ginga vielä ole niin läpikäyty juttu? Kuulostaa siltä, että ihmiset ovat vielä kiinnostuneet Gingasta, mutta jostain syystä eivät netissä aktiivisesti keskustele aiheesta jne. Miksi näin? Ovatko monet fanit jo aikuistuneet niin, ettei aikaa ja intoa jää samalla tavalla netissä kirjoitteluun? Jos on työt, parisuhde, lapsia jne.

Itsekin kyllä myönnän, etten kovin aktiivinen ole. Toivoisin silti muutosta asiaan. Muutos lähtee toki itsestään, pitäisi jaksaa yrittää.

Toivottavasti Ginga-fandomi ei hiljene kokonaan.

Mitä tulee blogeihin, kommentoinkin aihetta jo oman blogini puolella hieman:

"Blogien kulta-aikana ideoita tuntui löytyvän, mutta ainakin omalla kohdallani alkoi jossakin vaiheessa tuntua siltä, että niitä oli väkisin väännettävä ideoista, jotka eivät oikeasti kiinnostaneet, jotta tekstiä tulisi aktiivisesti. Oikeastihan sellainen vain syö motivaatiota ja intoa bloggaamiseen. Harmillista oli myös bloggaamisen kulta-aikana esiintyvä melkein järjestelmällinen häiriköinti ja haukkuminen kommenteissa. Tästäkin tuli aika negatiivisia fiiliksiä välillä, kun olisi halunnut keskittyä itse bloggaamiseen eikä draamasotaan kommenteissa."

Yleisesti ottaen tämä tosiaan siis näkyi blogeissa itseään toistavina aiheina. Nekin blogit, jotka säilyivät omaperäisinä ja aktiivisina tavalla tai toisella tuntuivat katoavan lopulta motivaation ja oman mielenkiinnon myötä. Yksinkertaisesti tuntuu siltä, että Hopeanuolen suomennos herätti henkiin monien fanien nostalgisuuden, joka keräsi porukkaa juttelemaan aktiivisiin paikkoihin. Tämä jatkui vielä pitkään Weedin suomennoksen aikana, mutta alkoi sitten laantua ja kadota Weedin suomennoksen loppuvaiheilla. Näin keräilijänä olen huomannut, että myös mielenkiinto Ginga-keräilyyn on laantunut erityisen paljon. Tavara ei tunnu myyvän enää niin hyvin ja ihmiset luopuvat lähinnä omista kokoelmistaan mielenkiinnon loputtua.

Yleisesti Ginga on tuntunut olevan monelle nuorelle sellainen "ohimenevä vaihe", josta on siirrytty eteenpäin. Sääli sinänsä. Olen kuitenkin itsekin pistänyt merkille, että foorumeilta on siirrytty aikalailla sosiaalisiin medioihin, joissa ihmiset nykyään roikkuvat muutenkin enemmän, joten tästä syystä keskustelu ei tunnu ihan kuolleelta kuitenkaan.

Ellen ihan väärin muista niin yleisestikin ottaen muistelisin näin käyneen, kun Orionia alettiin julkaista japaniksi? Kiinnostus sarjaa kohtaan alkoi lopahtaa, se ei myynyt enää kovin hyvin ja käsittääkseni tästä johtuen sarja jäikin vähän kesken. Omaltakin kohdaltani muistan, että Orionin julkaiseminen ei juurikaan kiinnostanut minua tuolloin syystä tai toisesta, mutta suomijulkaisun myötä olen taas ihan mukana ja odotan jännityksellä seuraavaa osaa. Täytyy mainita myös, että The Last Warsin luvuttaiset käännökset tuntuivat herättävän faneja hieman keskustelemaan ja seuraamaan sarjaa tavallista enemmän, mikä oli tosi ihailtavaa ja siksi olenkin harmitellut ettei näitä käännöksiä enää tule.
Anttu
Kenraali
Kenraali

ViestiKirjoittaja Spyro » 14.07.2017 01:04

Onhan tuota hiljenemistä ollut ilmassa jo jokin aikaa. Ehkä jopa pari vuotta. Toisaalta onhan Gingabuumi ollut jo suht. pitkään olemassa, joten tuskin se kokonaan laantuu. Ehkä ennemminkin palaa siihen, mitä se oli ennen niin sanottuja huippuvuosiaan. Mutta sellaista se on, buumit tulevat ja menevät ja moni ihminen niiden mukana, vaikka aina taustalla onkin oma pieni joukko uskollisia faneja, jotka jaksavat fanittaa jotakin vuodesta toiseen. Toisaalta jokin yksittäinen juttu saattaa hetkessä nostaa jonkun asian pinnalle. Hyvä esimerkki on Pokemon-buumi, joka nousi viime kesänä kiitos Pokemon Go-pelin. Yhtäkkiä kaikki puhuivatkin Pokemonista ja etsivät netin uumenista vanhoja animejaksoja ja kaivoivat ullakolta esiin vanhat kortit. Gamestoppien ja vastaavien kauppojen hyllyihin tuli myös kiitettävästi erilaista oheissälää. Kukaties vaikka Ginga kokisi joku päivä saman kohtalon? Ehkä siihen tarvitaan buustaukseksi jotain uutta, kuten Orion tai Weedin loppupuoliko animena tai Takahashin kolmas Suomen vierailu.

Yksi asia joka varmasti vahvasti vaikuttaa tällä hetkellä on niin sanottu sukupolven vaihdos fanikunnassa. Monet vanhat fanit ovat aikuisteneet tai löytäneet muita kiinnostuksen kohteita. Joillakuilla on varmasti jo perhettä ja aikuisuuden tuomia kiireitä. Nuoremmat fanit ovat taas saattaneet löytää Gingan kautta muita mielenkiintoisempia manga/animesarjoja tai vaihtoehtoisesti kyllästyneet niihin kokonaan. Usein sitä kuulee, että Gingan kautta nimenomaan monet ovat kiinnostuneet mangasta. Kepulilta tuli hyviä pointteja tuohon fanikunnan uudistumisen vaikeuteen! Sarjan pituus voi todellakin vaikuttaa mammuttimaiselta, joten se voi karsia paljon kiinnostuneita. Myös muuttunut viestintätapa vaikuttaa varmasti asiaan, koska foorumit ylipäätänsä tuntuvat hiljentyneen melkein aiheesta riippumatta. Ehkä se on jotenkin työlästä kirjautua sisään foorumeille ja pysähtyä hetkeksi hektisessä elämässä lukemaan ja kirjoittamaan viestejä, ja sama homma taitaa olla myös blogien puolella. Toisaalta kun miettii, niin aika harvaa blogia jaksoin niiden kultakaudella seurata, koska tosi monet blogit olivat sisällöltään niin samanlaisia.

Oma kiinnostukseni Gingaa kohtaa on ollut jo vuosia hiljenemään päin. Tai lähinnä Ginga ei ole enää niin jalustalla muihin mielenkiinnon kohteisiin verrattuna, vaan pikemminkin yksi osa niitä. Toki se varmasti tulee aina jollain tasolla olemaan siellä. Tällä hetkellä Orion ja Last Wars jaksaa pitää kiinnostusta yllä. Toisaalta myös toivon, että Last Wars saisi arvoisensa lopun ja sarjaa ei aleta rahastuksen takia venyttämään +30 osaiseksi.
Kuva
Spyro
Karhukoira
Karhukoira

ViestiKirjoittaja ZFG » 14.07.2017 10:18

Nyt puhun foorumeista ja foorumikulttuurista yleisesti, en ainoastaan Kaksoissolasta:

Itse olen tehnyt sellaisen havainnon, että erityisesti Facebookissa jylläävä sääntönatseilu on siirtynyt vahvasti foorumien puolelle. Ylläpitäjä- tai moderaattori-statuksen myötä monella nousee nesteet päähän ja sitä pilkkua aletaan jynssäämään oikein olan takaa. Aktiivisia foorumeita ja keskusteluita tapetaan yksinkertaisesti sillä, että huomautellaan jatkuvasti "tämä olisi käynyt ilmi aloituspostauksesta", "tämä käsiteltiin jo edellisellä sivulla kolme vuotta sitten" ja "viestiä voi editoida muokkaus-napista, tuplapostauksia ei tarvita" -tyylisillä herjaavilla kommenteilla. Tämä on todella yleistä Kaksoissolassakin, kun noita vanhoja ketjuja lueskelee. Itseäni häiritsee huomattavasti enemmän nuo kuittailut kuin ne varsinaiset "sääntörikkomukset".

Käyttäjät alkaavat yksinkertaisesti pelkäämään foorumeille kirjoittelua, kun jokaisella foorumilla ja FB-ryhmällä on omat ehdottomat sääntönsä, joita "rikkomalla" jaellaan saman tien varoituksia ja banniuhkailuja. Jo valmiiksi vähäistä keskustelua pyritään minimoimaan niin, että vain uutta asiaa ja täyttä faktaa saisi kirjoitella foorumeille. Ylläpidon jäsenet vanhenevat ja huolettoman ajatuksen virran korvaa muka aikuismaisempi netiketti, mikä tarkoittaa käytännössä kyttääjämummomaista suhtautumista siihen omaan valtakuntaan. Pitäisikö sitä vannetta hieman löysätä, muuten täällä on enää muutama hassu käyttäjä täydentämässä kilpaa sääntökirjojaan.

Mitä tämä tällainen foorumikulttuuri on?

Olenko yksin ajatusteni kanssa?
"Busy NES business since 1990"
ZFG
Pentu
Pentu

ViestiKirjoittaja Uru » 14.07.2017 12:10

Fandomin hiljenemisbluesit~ Viides kerta, kun itse tällaista tarkkailen ja toinen kerta, kun oma foorumi hiljenee.

Kaksoissolan hiljeneminen on ollut tasaista. Weedin suomijulkaisun ja fandomin tasaantumisen jälkeen keskustelujen määrä on tippunut tasaista 20% vuosivauhtia. Nyt on arviolta viides vuosi meneillään tasaista laskua. Tässäkin ovat monet huomauttaneet, että keskusteluihin tulee vastauksia yhä harvemmin ja se on totta: etenkin parina ekana laskuvuotena aloitettujen keskustelujen määrä pysyi arviolta samana kuin aiemminkin, mutta niihin tulleiden viestien määrä laski. Ketjuja kuitenkin luetaan aikalailla yhtä paljon kuin ennenkin, vaikka siinäkin on toki tapahtunut laskua. Lukijoita on kuitenkin suhteessa paljon enemmän kuin kirjoittajia.

Isoin ongelma on, että keskustelufoorumit ovat yksinkertaisesti todella vanhentuneita. Ihmiset liikkuvat Facebookissa, Twitterissä ja vastaavissa eivätkä foorumit vedä puoleensa enää kuin niitä, jotka ovat niiden parissa lapsuutensa viettäneet. Kaksoissolahan on tälläkin hetkellä Suomen aktiivisin anime/manga-foorumi, mikä kertonee foorumeiden tilanteesta aika paljon. Aktiivisin keskustelupalsta se ei kuitenkaan ole, vaan ne löytyvät Facebookista ja muualta. Jos viestimäärää vertaa, niin jopa Kaksoissolan blogi kerää välillä enemmän viestejä kuukaudessa kuin tämä foorumi... Yksi syy foorumin hiljentymiseen on myös tuo blogi. Siirryin jokunen vuosi sitten kirjoittamaan sinne ja no... Minä olen tainnut kirjoittaa 10% tämän foorumin viesteistä, ainakin Ginga-puolella.

(Sivuhuomio: Facebookissa se isoin Hopeanuoli-sivu on hiljainen osittain sen takia, että sivun ylläpitäjä menehtyi ja sivu on suljettu ryhmä: sinne ei voi liittyä uusia jäseniä ellei ylläpitäjä hyväksy heitä.)

Olen viime kuukausina pyöritellyt erilaisia ratkaisuja siitä, miten jatkaisin Kaksoissolan kanssa, mutta en ole vielä keksinyt mitään järkevää. Foorumien henkiin herättäminen on lopulta lähinnä tekohengitystä: ne vaativat jäsenistöltä niin paljon aktiivisuutta ja työtä, että 10-20 hengen tiimilläkin foorumin pitäminen pystyssä on haastavaa. Lisäksi foorumit eivät enää sovi nykypäivään, harmillista kyllä: ihmisistä on kiva lukea tekstejä, postata kuvia jne. mutta pitkien tekstien kirjoittaminen alkaa olla jo jäänne menneisyydestä ihan jo sen takia, että kännykällä on vaikea kirjoittaa. Tämä kuvastuu minusta hyvin siinä, miten Kaksoissolan blogilla menee: sen lukijamäärät ovat tuplaantuneet alkuajoista (vaikka tuolloin oli foorumin aktiivinen kausi) ja vaikka se ei ole saanut merkittävästi enemmän seuraajia bloggerin kautta, vaan mainonta tapahtuu pitkälti FB:n kautta.

Ironisinta minusta on, että monesti yritykset aktivoida foorumia aiheuttavat usein sen lopullisen hiljenemisen: chat ei alkuaikoina vaikuttanut viestien määrään, mutta myöhemmin siitä tuli tavallaan foorumin aktiivisuuden mittari/sielu, mikä oli tosi haitallista, koska se oli pitkälti 2-3 jäsenen käytössä ja heillä oli tapana tehdä siellä kaikkea kivaa itsemurha-uhkailun ja suoran haukkumisen välillä kunnes koko poppoo bannattiin. Myös Ginga-spammi-alue aiheutti jostain syystä notkahdusta viesteissä: aluetta kyseltiin jonkin verran, mutta kun se perustettiin, se ei jostain syystä ollut hyvä ja sen olemassaolo laski kirjoitettujen viestien määrää. Ota tästäkin selvää...

Isoin syy, miksi en ole siirtänyt Kaksoissolaa muualle someen, on oikeastaan se, että foorumi on minulle tosi nostalginen ja tuntuisi surulliselta, jos se viimeinenkin suomalainen Ginga-foorumi vain katoaisi. Tiedä sitten, millaisia ajatuksia tällainen epäaktiivinen dinosaurus herättää... Olen tutkinut erilaisia vaihtoehtoja, mutta en ole löytänyt vielä täysin mieluista. Tahtoisin säilyttää mukana jotain vanhasta foorumista, ottaa nuoret some-harrastajat mukaan ja pitää ne muutamat vanhat parrat, jotka eivät somea käytä mukana myös. Ja keskustelujen pitäisi tietysti olla yhdessä paikassa, että koko hommaa olisi helppo valvoa.

Onko Ginga-fanitus siis hiipumassa? On se, mutta ei läheskään niin paljon kuin foorumit antavat olettaa. Fanit ovat vain siirtyneet muihin medioihin. Täytyy tosin sanoa, että itse olen vähän epäileväinen sen suhteen, saadaanko Last Warsia enää suomeksi. Orion tulee jatkumaan kuitenkin vielä 2-3 vuoden ajan ennen kuin LW:n päästään ja siihen mennessä tällainen näkyvä fandom on kadonnut. Tietysti on huomioitavaa, että huomattavalla osalla suosituista sarjoista (FMA, Bleach, One Piece...) ei ole koskaan ollut Suomessa näkyvää fanikuntaa, vaan fanit ovat "vain" ostaneet mangoja.

Lisäksi minun on myönnettävä, että mitä enemmän Takahashin sarjoja ilmestyy suomeksi, sitä enemmän minua harmittavat sarjojen menetetyt mahdollisuudet sekä asiat, jotka eivät vain sovi omaan maailmankuvaan. Nytkin LW:ssä oli meneillään tosi hienoa ja eeppistä draamaa, johon jo kuvittelin kaikkea hienoa jatkoa - ja sitten selvisi, että se olikin kaikki vain unta. Siis mitä. (Uni oli vielä toteutettu niin, että sitä ei tiennyt uneksi heti kuten esim. GNG:ssä ja Weedissä.) On turhauttavaa analysoida ja pohtia juttuja, kun Takahashi ei kehittele läheskään niin erikoisia juonenkäänteitä kuin tahtoisi.

Miksi ulkomaalaisilla foorumeilla on yhä porukkaa? Parista syystä: ulkomaalaiset fanit ovat astetta vanhempia kuin suomalaiset (Suomessa 10-15 ja ulkomailla 15-25) ja vanhempi ikäpolvi kirjoittaa foorumeille paljon enemmän. Lisäksi ulkomaalaisilla foorumeilla ei ole missään vaiheessa ollut yhtä paljon porukkaa kuin suomalaisilla 3-6 vuotta sitten. Tämä on antanut foorumeille mahdollisuuden kasvaa yhteisöllisemmiksi paikoiksi, joissa kaikki tuntevat toisensa. Suomessa tämä tuskin olisi koskaan voinut toimia jo ihan jäsenten ikäjakauman vuoksi: vanhoilla foorumeilla oli aikoinaan ihan verisiä tappeluita nuorten ja vanhusten välillä.

Mitä tälle voisi tehdä? No, aika vähän tässä on tehtävissä. Fanitus on sellainen asia, että ei muita voi siihen pakottaa mukaan. Suurin osa ihmisistä tahtoo kuitenkin olla kasuaaleja fanittajia elikkä lukea mangaa ja ehkä silloin tällöin aiheeseen liittyvän artikkelin ja tykätä kivoista kuvista Facebookissa. Jos Ginga-fanituksen tahtoisi nousevan entisiin mittoihin, tarvittaisiin siihen joku tosi iso boosti. Suomessa siihen ei riittänyt LW-manga, joka Japanissa on niittänyt melko paljon suosiota, vaan siihen tarvittaisiin enemmänkin uusi anime tai joku muu uusi media: tietokonepeli tai vastaavaa. Vaikka Shounen Jumpin pelissä Gin-kortti löytyykin, ei Japanissa tällaisia varmasti ryhdytä tekemään. Coneissa liikkuessa Ginga-faneja kyllä näkee paljon: he eivät vain iske silmään porukasta eikä Ginga ole heille enää se ainoa sarja, jota fanitetaan.

ZFG: Tuo on puhetta henkilöltä, joka ei ole koskaan ollut ylläpitohommissa missään foorumilla tai Facebookissa ryhmässä, joka on oikeasti aktiivinen ja viestejä tulee jopa satoja päivässä. :lol: (Ei siis millään pahalla, koen tuon asenteen vain koomiseksi.)
Sinällään ymmärrän tuon asenteen, mutta kun foorumin 2000 jäsenestä vaikka vain 5% ei lue ensimmäistä viestiä ja kysyy siinä olevaan juttuun vastausta, alkaa huumorintaju loppua keneltä tahansa. Lisäksi foorumeilla ja FB-ryhmissä on aina jäseniä, jotka ovat miljoona kertaa pahempia stalkkereita ja kerrostalokyttääjiä kuin ylläpito, mutta jotka olettavat aina, että he olisivat paljon parempia ylläpitäjiä. Esimerkiksi Kaksoissolan puolella täällä oli jäsenenä ja aktiivisena kirjoittajana useamman vuoden ajan henkilö, joka ei ollut täällä fanina, vaan tahtoi pitää Traconissa luennon siitä, miten kauheita ihmisiä Ginga-fanit ovat. Ja hän sai täältä 2-3 kertaa bannit sen takia, että ihan vain ryhtyi haukkumaan muita jäseniä, koska he olivat nuoria. Luentoa ei koskaan pidetty. Muina "hauskoina" asioina foorumin aktiiviaikoina oli myös se, että minulta *oikeasti* kiristettiin ylläpitäjän oikeuksia/banneja pois sen takia, että jäsen osti tavaraa Urumista. Pahimillaan minulle saatettiin jopa soitella perään. Tämän takia piti tehdä sääntöihin muutos, joka kielsi yhteydenotot. Jäsenet keksi monesti myös ihan jäynää eli jos saivat viestistä huomautuksen eivät suostuneet katsomaan viestiään ellei sitä copy-pastennut heille yksityisviestinä ym. ym. Nämä henkilöt olivat myös aina itse väärinymmärrettyjä kukkasia, jotka eivät tehneet mitään pahaa. Varmasti ylläpidossa ja säännöissä on aina parantamisen varaa, mutta ei niitä asioita voida ratkaista, jos vastapuoli ei tee muuta kuin uhkailee.
Lue Last Warsin uusimmat tapahtumat täältä.
Uru
Pomo
Pomo

Seuraava

Paluu Hopeanuoli