Tiedotuksia

Byakuren no Fang -manga käännetään suomeksi!

Orion-mangan sekä erikoisjulkaisujen ilmestymispäivät näet täältä.

Kaikki PurePlasticin Ginga-pehmot ovat ilmestyneet!

Keskustelua cosplaysta.

Kysymyksiä cosplaysta

Kysymyksiä cosplaysta

ViestiKirjoittaja BlackJudas » 18.06.2013 17:29

Tällaista keskustelua ei löytynyt joten keräsin rohkeuteni ja aloitin ensimmäistä kertaa uuden keskustelun:'DD

Haluatko tietää jotain tiettyä cosplaysta? Vai haluatko antaa vinkkejä suunnittelussa muille? Täällä voit kysyä sinua askarruttavista asioista ja antaa ohjeita muille. Mutta muistakaas pitää tämä keskustelu kysymyksinä ja vastauksina, sillä cosplaysta puhumiselle ja kokemusten jakamiselle on oma keskustelunsa.
BlackJudas
Taistelukoira
Taistelukoira

Sukupuoli: Nainen/tyttö
Galleria: [ Katso kuvat ]

Re: Kysymyksiä cosplaysta

ViestiKirjoittaja Lotus » 03.02.2014 22:58

Itseeni kiinnostais tietää ikärajoista. Eli siis voiko nyt esim. 12-vuotias mennä johonkin coniin esim. jonakin Naruto-hahmoksi pukeutuneena?

Entäs pitääkö puvut valmistaa itse, vai voiko sellaiset ostaa netistä? Mistä cosplay-pukuja saisi halvemmalla? (olen huomannut yli satasen maksavia asu-paketteja, joten haluaisin halvempaa..)

Entäs mitä cosplay-tapahtumissa yleensä tehdään? Eli siis voiko vain kierrellä siellä täällä ja.. mitä tapahtumissa yleensä on? :)

Siinä oli nyt muutama minua askarruttava asia :) En katsos tiedä harrastuksesta juuri mitään ja minua kiinnostaisi aloittaa moinen kaverini kanssa. ^^ Olisi kiva, jos vastaisit nopeasti ;)
"Elämässä ei saa jäädä yhtä asiaa murehtimaan,
vaan jatkaa eteenpäin,
vaikka tovereitamme menettäisimme,
he pysyvät sydämissämme."

-Lotus

Tsekkaathan gingablogini ;3
http://lotusgingablog.blogspot.fi/
Lotus
Pentu
Pentu

ViestiKirjoittaja Hijiri » 04.02.2014 02:49

Lotus kirjoitti:Itseeni kiinnostais tietää ikärajoista. Eli siis voiko nyt esim. 12-vuotias mennä johonkin coniin esim. jonakin Naruto-hahmoksi pukeutuneena?

Entäs pitääkö puvut valmistaa itse, vai voiko sellaiset ostaa netistä? Mistä cosplay-pukuja saisi halvemmalla? (olen huomannut yli satasen maksavia asu-paketteja, joten haluaisin halvempaa..)

Entäs mitä cosplay-tapahtumissa yleensä tehdään? Eli siis voiko vain kierrellä siellä täällä ja.. mitä tapahtumissa yleensä on? :)

Siinä oli nyt muutama minua askarruttava asia :) En katsos tiedä harrastuksesta juuri mitään ja minua kiinnostaisi aloittaa moinen kaverini kanssa. ^^ Olisi kiva, jos vastaisit nopeasti ;)

1. Ehdottomasti voi, cosplaylle ei ole ikärajaa ja kuka tahansa iästä riippumatta voi ilmaantua paikalle juuri sinä hahmona kuin itseään sattuu eniten miellyttämään.

2. Valmispukujen käyttö on mahdollista ja usein aloittelevalle cosplay-harrastajalle suositellaankin puvun ostamista valmiiksi netistä jotta pääsee vähän jyvälle siitä mistä harrastuksessa oikein onkaan kyse. Alle satasella pukuja löytää todennäköisesti melkoisen harvoin sillä materiaalit ja työ maksavat. Ulkomailta tilattaessa taas hintaan lisätään vielä postikulut ja tullit. Toki hinta riippuu myös kangasvalinnoista ja siitä kuinka suuritöinen puku on kyseessä.

3. Cosplay-tapahtumien "tekeminen" riippuu esimerkiksi tapahtuman teemasta ja siitä, mistä on itse kiinnostunut. Yleisimmin conit kuitenkin esimerkiksi animeen, mangaan tai videopeleihin liittyviä luentoja, paneeli-keskusteluja (sama kuin luento mutta yhden puhujan sijasta puhujia on enemmän), työpajoja sekä erilaisia kilpailuja. Hyvä esimerkki kilpailuista ovat erilaiset cosplay-kilpailut, joissa omiksi lempihahmoikseen pukeutuneet harrastajat pääsevät esittelemään pukujaan yleisölle. Kisapukujen tulee aina olla itsetehtyjä ja vain hyvin pieni osa saa olla ostettua tai esim. kaverin tekemiä. Con-alueella saa mennä ja tulla miten lystää. Tapahtumissa on myös myyntipöytiä, josta voi ostaa niin mangaa, animea, oheistuotteita kuin vaatteita ja erilaisia herkkujakin.
"Don't sweat it. It'll work out somehow." -Tatara Totsuka
Hijiri
Kenraali
Kenraali

ViestiKirjoittaja Lotus » 06.02.2014 23:11

Hijiri kirjoitti:
Lotus kirjoitti:Itseeni kiinnostais tietää ikärajoista. Eli siis voiko nyt esim. 12-vuotias mennä johonkin coniin esim. jonakin Naruto-hahmoksi pukeutuneena?

1. Ehdottomasti voi, cosplaylle ei ole ikärajaa ja kuka tahansa iästä riippumatta voi ilmaantua paikalle juuri sinä hahmona kuin itseään sattuu eniten miellyttämään.

2. Valmispukujen käyttö on mahdollista ja usein aloittelevalle cosplay-harrastajalle suositellaankin puvun ostamista valmiiksi netistä jotta pääsee vähän jyvälle siitä mistä harrastuksessa oikein onkaan kyse. Alle satasella pukuja löytää todennäköisesti melkoisen harvoin sillä materiaalit ja työ maksavat. Ulkomailta tilattaessa taas hintaan lisätään vielä postikulut ja tullit. Toki hinta riippuu myös kangasvalinnoista ja siitä kuinka suuritöinen puku on kyseessä.

3. Cosplay-tapahtumien "tekeminen" riippuu esimerkiksi tapahtuman teemasta ja siitä, mistä on itse kiinnostunut. Yleisimmin conit kuitenkin esimerkiksi animeen, mangaan tai videopeleihin liittyviä luentoja, paneeli-keskusteluja (sama kuin luento mutta yhden puhujan sijasta puhujia on enemmän), työpajoja sekä erilaisia kilpailuja. Hyvä esimerkki kilpailuista ovat erilaiset cosplay-kilpailut, joissa omiksi lempihahmoikseen pukeutuneet harrastajat pääsevät esittelemään pukujaan yleisölle. Kisapukujen tulee aina olla itsetehtyjä ja vain hyvin pieni osa saa olla ostettua tai esim. kaverin tekemiä. Con-alueella saa mennä ja tulla miten lystää. Tapahtumissa on myös myyntipöytiä, josta voi ostaa niin mangaa, animea, oheistuotteita kuin vaatteita ja erilaisia herkkujakin.

selvä, kiitos paljon vastauksista ^^
vaan jatkaa eteenpäin,

-Lotus

Lotus
Pentu
Pentu

ViestiKirjoittaja Lotus » 26.02.2014 21:56

Tuli tässä mieleeni, että kun menee johonkin coniin, niin voiko joksikin hahmoksi pukeutuneena vain kierrellä siellä conissa. Olen kuullut cosplay-esityksistä, mutten halua lavan eteen vaan vain hengailla ystäväni kanssa pukeutunueena erääksi "Naruto"-hahmoksi.

Mietin joka päivä ystäväni kanssa, kuinka mukavaa olisi aloittaa cossaaminen, mutta tarkoittaako cossaaminen sitä, että on oltava siellä lavalla vetämässä jotain show'ta vai onko cossaaminen sitä, että pukeudutaan hahmoksi ja oleskellaan siellä conissa esim. nyt kiertelee niillä myyntipöydillä tai paneeli-keskusteluissa yleisönä.

Anteeksi, en tiedä juuri mitään cossaamisesta, joten turvaudun Kaksoissolan foorumin olevan luotettava paikka kyselemään aiheelle tarkoitetussa kessassa asiasta. :)
vaan jatkaa eteenpäin,

-Lotus

Lotus
Pentu
Pentu

ViestiKirjoittaja Kiatsu » 26.02.2014 22:02

Voit hyvin vain kierrellä coneissa hahmoosi pukeutuneena. Esityksiin tms. osallistuminen ei ole pakollista ellet sitten muuten halua niihin osallistua. Cossaaminen ei tosiaankaan edellytä noita asioita, vaan voit ihan hyvin päättää mitä aiot coneissa tehdä.
Ginga fan since 2002, vegan since 2017.
Kiatsu
Ryhmänjohtaja
Ryhmänjohtaja

ViestiKirjoittaja Lotus » 26.02.2014 23:31

Kiatsu kirjoitti:Voit hyvin vain kierrellä coneissa hahmoosi pukeutuneena. Esityksiin tms. osallistuminen ei ole pakollista ellet sitten muuten halua niihin osallistua. Cossaaminen ei tosiaankaan edellytä noita asioita, vaan voit ihan hyvin päättää mitä aiot coneissa tehdä.

Selvä, kiitos paljon ^^
vaan jatkaa eteenpäin,

-Lotus

Lotus
Pentu
Pentu

ViestiKirjoittaja Uru » 27.02.2014 00:15

^Pitää tässä nostaa esille yksi hieman negatiivisempi asia: Suomen coneissa on nykyään joitakin "ammatticossaajia" (lue: outoja nipoja), jotka katsovat asiakseen kommentoida ja antaa neuvoja pukuihin. Ei siis ystävällisesti, vaan negatiivisesti ja lähinnä tarkoituksenaan ajaa nuoremmat cossaajat pois.

Tällaisista tyypeistä:
- Ei kannata loukkaantua tai hermostua muuten, vaan kannattaa käskeä arvostelijaa menemään pois tai lähteä itse pois.
- Ilmoittaa asiasta jollekin conin työntekijälle (vänkäri, järjestyksenvalvoja tai vaikka joku con-myyjä), jos häirintä jatkuu.
Lue Last Warsin uusimmat tapahtumat täältä.
Uru
Pomo
Pomo

Sukupuoli: Tuntematon

ViestiKirjoittaja Satanica » 27.02.2014 12:06

^ Minä en cossaamista harrasta saatika coneissa käymistä, mutta tuohon Urun mainitsemaan ikävämpään ilmiöön liittyen olen kyllä kuullut tuosta. Eräs kaverini nimittäin harrasti cosplayta. Hän kävi parissa conissa ja hän oli tehnyt itselleen oikeasti tosi hienon asun (cossasi muistaakseni Narutosta jotakin hahmoa). Kaverini on tosi taiteellinen, hän osaa piirtää ihan mielettömän realistisesti ja hyvin, sanotaanko, että hän on vähän monitaituri. Pukukin oli siis tosi hieno. Meille tuli sitten yksi päivä puhetta tuosta cosplaysta ja hän tuli maininneeksi nähneensä juurikin tuollaisia arvostelijoita ja muka "kaikki tietäviä" cossaajia. Itse kaverini ei ollut onnekseen saanut (ymmärsin siis näin, sillä hänestä oli otettu paljon kuviakin) kenenkään urpoiluja osakseen, mutta oli kyllä nähnyt tällaista touhua. Mielestäni moinen touhu on todella, todella alentavaa ja tosi ikävää, kun cossaamisen pitäisi olla kivaa "roolileikkiä" siinä missä mikä tahansa muukin harrastus. Eivät kaikki välttämättä ole mitään käsityötaitureita saatika halua käyttää rahaa (ja vaivaa) hirveitä summia joihinkin upeisiin kankaisiin ja vaatteisiin.

Kaverini sitten lopetti cossaamisen juuri tuon ikävän ilmapiirin takia. Ikävää, että toisten arvostelu ja piikittely saa toisen lopettamaan kivan harrastuksen..

Tuohon asujen halveeraamiseen törmäsin viimeksi varmaan goottipiireissä (joissa siis itse "pyörin") joskus vuosia sitten, ilmiö on onneksi jäänyt nyt kyseisestä skenestä pois. Ikävää, että se on saartanut cossaajat.
Satanica
Ryhmänjohtaja
Ryhmänjohtaja

ViestiKirjoittaja Nekotin » 05.06.2014 09:44

Ehkä enemmänkin mielipide kysymys, mutta mitä mieltä olette, haittaako cosaatessa omien kasvojen luomet?
Itsellä on yksi, jota ei voi meikeillä peittää ja vaikka takana on useampi cossi, niin tämän kertainen hahmo on pistänyt miettimään häiritseekö ne valokuvaa pyytäviä tai muita (saman hahmon) cossaajia?
"Tule katsomaan tyttäriäsi! Ne ovat kaikki naaraita."
Nekotin
Taistelukoira
Taistelukoira

Sukupuoli: Tuntematon
Seuraava

Paluu Cosplay