Lotus kirjoitti:Itseeni kiinnostais tietää ikärajoista. Eli siis voiko nyt esim. 12-vuotias mennä johonkin coniin esim. jonakin Naruto-hahmoksi pukeutuneena?
Entäs pitääkö puvut valmistaa itse, vai voiko sellaiset ostaa netistä? Mistä cosplay-pukuja saisi halvemmalla? (olen huomannut yli satasen maksavia asu-paketteja, joten haluaisin halvempaa..)
Entäs mitä cosplay-tapahtumissa yleensä tehdään? Eli siis voiko vain kierrellä siellä täällä ja.. mitä tapahtumissa yleensä on?
Siinä oli nyt muutama minua askarruttava asia

En katsos tiedä harrastuksesta juuri mitään ja minua kiinnostaisi aloittaa moinen kaverini kanssa. ^^ Olisi kiva, jos vastaisit nopeasti

1. Ehdottomasti voi, cosplaylle ei ole ikärajaa ja kuka tahansa iästä riippumatta voi ilmaantua paikalle juuri sinä hahmona kuin itseään sattuu eniten miellyttämään.
2. Valmispukujen käyttö on mahdollista ja usein aloittelevalle cosplay-harrastajalle suositellaankin puvun ostamista valmiiksi netistä jotta pääsee vähän jyvälle siitä mistä harrastuksessa oikein onkaan kyse. Alle satasella pukuja löytää todennäköisesti melkoisen harvoin sillä materiaalit ja työ maksavat. Ulkomailta tilattaessa taas hintaan lisätään vielä postikulut ja tullit. Toki hinta riippuu myös kangasvalinnoista ja siitä kuinka suuritöinen puku on kyseessä.
3. Cosplay-tapahtumien "tekeminen" riippuu esimerkiksi tapahtuman teemasta ja siitä, mistä on itse kiinnostunut. Yleisimmin conit kuitenkin esimerkiksi animeen, mangaan tai videopeleihin liittyviä luentoja, paneeli-keskusteluja (sama kuin luento mutta yhden puhujan sijasta puhujia on enemmän), työpajoja sekä erilaisia kilpailuja. Hyvä esimerkki kilpailuista ovat erilaiset cosplay-kilpailut, joissa omiksi lempihahmoikseen pukeutuneet harrastajat pääsevät esittelemään pukujaan yleisölle. Kisapukujen tulee aina olla itsetehtyjä ja vain hyvin pieni osa saa olla ostettua tai esim. kaverin tekemiä. Con-alueella saa mennä ja tulla miten lystää. Tapahtumissa on myös myyntipöytiä, josta voi ostaa niin mangaa, animea, oheistuotteita kuin vaatteita ja erilaisia herkkujakin.