Tiedoksi vielä ulkopuolisille keskustelua seuraaville: tämän keskustelun pohjana on Yurikon blogi, joka poistettiin bloginurkasta, koska se sisälsi sääntöjä rikkovaa materiaalia. Yurikosta blogin poistaminen oli ok, mutta siitä puhkesi hetken kuluttua ilmiriita chatissa.
Ensinnäkin
Houndysta. Kaikilla ylläpidon jäsenillä saa olla omat mielipiteensä ja he saavat keskustella sekä postata tahtomistaan asioista chatissa tai foorumilla. Jos olet ylläpidossa, sinulle ei anneta listaa siitä, mitä saat ja et saa postata. Samalla tavalla chatissa saa keskustella Hetaliasta, koulusta, matkustelusta jne. miten paljon tahtoo. Vain tilanteissa, joissa keskustelusta tulee useille jäsenille ahdistava tai epämiellyttävä, voidaan aiheita rajoittaa.
(Ja minun tietojeni mukaan Google Chrome tekee juuri niin.)Ja sitten minä.
Ensinnäkin, kiitos, että noudatit neuvoani ja otit tämän keskusteluaiheeksi.
1. Minä en saa suosiotani Urumin kautta. Uskon saavani sen puhtaan Hopeanuoli-nörttiyteni takia. Jos ihan vaikka vilkaiset Urumia, niin siellä on maksimissaan kolme Ginga-tuotetta, joita ei saa ostettua muualta. Joten siinä ei ole hirveästi fanitettavaa.
2. Henkilöt, jotka saavat huomautuksia, mutta eivät selvennyksiä niihin eivät suostu lukemaan sääntöjä tai noudattamaan heille annettuja pyyntöjä. Lainaan tähän sääntöä:
11. Jos jäsen saa ylläpidolta huomautuksen, kysyy syytä siihen ja kieltäytyy toistuvasti kertomaan, mistä viestistä on huomautuksen saanut, on ylläpidolla oikeus antaa tästä huomautus. Viestin voi kertoa esim. kopioimalla sen yksityisviestiin tai linkittämällä sen/topicin, johon viesti on kirjoitettu. Jos jäsen ei muista linkittää viestiään kysyessään asiasta ensimmäisen kerran, ei tästä tule huomautusta.
99% jäsenitä laittaa minulle linkin viestiin, josta on saanut huomautuksen tai selventää tilannetta muuten, mutta sitten on tämä 1%, joka alkaa tämän kyselyn jälkeen vain kiukutella. Uskoakseni henkilö, jonka kanssa olet keskustellut ja joka on kertonut siitä, ettei ole saanut syitä banneihin, kuuluu juuri tähän 1 prosenttiin.
3. On täysin mahdollista, että ylläpito ei huomaa kaikkia sääntörikkomuksia. Foorumille postataan kuukaudessa useita satoja viestejä ja chatissa on aktiivisina päivinä jopa tuhansia viestejä. Lisäksi kun sääntöjä on uudistettu, voi jostakin vanhasta viestistä tulla sääntöjä rikkova. Tähän auttaa se, että ilmoittaa näistä asioista ylläpidolle. Olen kuullut näistä viesteistä monta kertaa, mutta on aika paha lähteä selvittämään tilannetta, kun kyse on "yhdestä jäsenestä yhdellä foorumin blogeista" tai muuta vastaavaa. Jos sääntörikkomuksia näkee tai sellaista epäilee, kannattaa asiasta laittaa viestejä.
4. Jäsen voi joutua silmätikuksi, jos haastaa riitaa, rikkoo toistuvasti sääntöjä tai levittää jatkuvasti negatiivista ilmapiiriä. Aivan samalla jäsen jää silmätikuksi, jos postaa pitkiä viestejä, piirtää hienoa arttia, jakaa karkkeja ja on kaikille tosi kiva. Tämä on ihan vain fakta. Jos teet jotain, se kiinnittää toisten ihmisen huomion.
5. Olet leikannut keskustelun palasiksi, joten tietysti sillä tavalla saat keskustelun näkymään itsellesi edullisessa valossa.
Tavallisesti näitä tietoja ei kerrota julkisesti, mutta koska Yuriko on jo lähettänyt sinulle vain osan banneja koskevista tiedoista: Yurikolla oli
ennen koko chat-keskustelun aloittamista neljä huomautusta. Keskustelun jatkuessa hän sai viidennen, jonka jälkeen hän sai kahden viikon automaattisen bannin. Viimeisen huomautuksen Yuriko sai todennäköisesti noin samaan aikaan kuin lähetti yksityisviestinsä.
En myöskään nyt ymmärrä, mitä pahaa näet siinä, että tahdon äänestää blogista. Tässä on melko selkeä riitatilanne minun ja Yurikon välillä, joten olisi äärettömän epäreilua, jos minä päättäisin nyt siitä, missä vaiheessa Yurikon blogi ei riko enää sääntöjä. Asiasta siis äänestetään Kaksoissolan ylläpidon kesken, jos Yuriko tahtoo blogiaan uudistaa.
Äänestäminen ylläpidon kesken järjestetään aina, jos joku ylläpidosta on tavalla tai toisella henkilökohtaisesti riidassa mukana. Äänestyksellä saadaan tällöin useita mielipiteitä mukaan ja se antaa tilaisuuden keskustella aiheesta ilman ulkopuolista painostusta.
Edit: Viestin sisältöä oli muokattu vastauksen jälkeen:
Lisäyksenä Uru on keskinyt nyt tälläisen lapsilukon "Tämä on virallinen huomautus, jonka on antanut tämän sivuston valvoja tai ylläpitäjä.
lapsilukko" eli toisin sanoen olen tälle foorumille liian lapsi keskutellakseni chatissä. Mikä omasta mielestäni on loukkavaa etenkin kun olen laillisesti täysi-ikäinen. Myös tämän piti koskea _kaikkia_ keskusteluun osallistuineita mutta ilmeisesti ei Urua joka kyllä selvästi osallistui tähän keskusteluun.
Lapsilukkoa on käytetty aiemminkin, kun yksittäinen/yksittäiset jäsenet kiukuttelevat eivätkä suostu keskustelemaan asiasta aikuismaisesti. Mielestäni se toimii erittäin hyvin ja tähän mennessä kaikki keskustelussa mukana olleet, huomautuksia saaneet ovat olleet minuun yhteydessä. Lapsilukko koskee kaikkia keskustelussa mukana olevia, mutta ylläpidon puolesta osaan viesteistä oli hyvä vastatakin. Mukana oli esim. viesti, jota Yuriko ei ollut huomannut lukea ja haskin kysymys yksityisviestien lähetyksestä.