Tiedotuksia

Byakuren no Fang -manga käännetään suomeksi!

Orion-mangan sekä erikoisjulkaisujen ilmestymispäivät näet täältä.

Kaikki PurePlasticin Ginga-pehmot ovat ilmestyneet!

Keskustelua PC- ja konsolipeleistä sekä niihin liittyvistä asioista.

Japanilaiset roolipelit (JRPG)

Japanilaiset roolipelit (JRPG)

ViestiKirjoittaja Zinclair » 06.07.2021 18:51

Japanilaiset roolipelit (JRPG) ovat malliesimerkkejä siitä, että videopelit voivat tarjota aivan yhtä laadukkaita ja rikkaita kokemuksia kuin kirjat, tv-sarjat ja elokuvat. JRPG:t muistuttavat paljon varsinkin shounen-sarjoja: megalomaanisia juonikuvioita, taistelua taistelun perään, laumoittain henkilöitä taustatarinoineen sekä paljon komeaa musiikkia.


Seuraavassa lyhyt kooste omista suosikeistani:

Suikoden 2
Viisiosaisen Suikoden-pelisarjan parhaimpana pidetty osa. Päähahmona on nuori poika, joka kiertää maailmaa tavoitteenaan koota armeija (jotain tuttua tässä...) taistellakseen kotimaansa sortovaltaa vastaan. Mahtipontisen tarinan taustalla on kuitenkin koskettava kertomus kahdesta ystävyksestä, jotka kohtalo erottaa omille teilleen. Ilmestyessään peli ei saanut suurta suosiota, kuten monella mestariteoksella on tapana. Iso syy tähän oli pelin kaksiulotteinen sprite-grafiikka, vaikka pelin julkaisuaikana (1999) 3D oli elinehto menestykselle pelimarkkinoilla. Ironisesti pelin ”vanhanaikainen” grafiikka onkin kestänyt aikaa paremmin kuin monen polygonikollegansa, sillä peli edustaa sprite-taiteen ja -animoinnin huippua. JRPG-tyyliin peli on erittäin pitkä, mutta siitä huolimatta laadusta ei ole tingitty, ja yksityiskohtia ja ylimääräistä tekemistä riittääkin aina lopun Suureen taisteluun asti. Peli sisältää paljon viittauksia sarjan ensimmäiseen osaan, joten parhaimman kokemuksen saakin, jos se on ensin pelattuna, mutta välttämätöntä se ei kuitenkaan ole.

Earthbound
Mother-trilogian toinen osa. Värikäs ja huumorintäytteinen peli synkistyy loppua kohden, ja pääpahis onkin sitten traumatisointikyvyiltään Akakabuto-tasoa. Tässä pelissä kannattaa puhua jokaisen vastaantulijan kanssa, sillä moni laukoo sen luokan päättömyyksiä, että nauruhermoja kuritetaan toden teolla. Samoin kuin Suikoden 2, on tämäkin peli saanut ansaitsemaansa huomiota vasta vuosia julkaisunsa jälkeen. Sittemmin toiminut mm. Yume Nikkin ja Undertalen innoittajana.

Ja tästä loppuun sitten Squaren tuotannolla:

Parasite Eve
Mitokondriot valtaavat maailman! Toisaalta tarinan taustalla onkin eräs tieteen mysteereistä. Monista muista JRPG-peleistä poiketen tapahtumapaikkana toimiikin tosielämän New York.

Final Fantasy IV
Tästä pelistä löytyy kaikki FF-pelien tunnetuimmat piirteet: keskiaikainen fantasiamaailma höystettynä scifillä, ilmalaivat, elementtikristallit ja Nobuo Uematsun melodiarikas musiikki.

Final Fantasy VI
Monien mielestä sarjan paras peli, eikä aiheetta: edellisiä osia varttuneempi ja synkempi tarina, monipuolinen hahmovalikoima taustatarinoineen ja tietenkin se kuuluisa oopperakohtaus. Tässä osassa erityisesti korostuu Nobuo Uematsun taito käyttää johtoaiheita musiikissaan. Kefka on erinomainen pahis, vaikka muistuttaakin narrimeikeiltään ja kierolta huumorintajultaan erästä Batman-hahmoa...

Final Fantasy VII
Vaikka tämä osa olisikin sarjan kansikuvapoika, niin löytyy tästäkin sellainen määrä luovuutta, jollaisesta moni länsimaalainen pelintekijä voi vain uneksia: Midgarin kaupunki, Gold Saucer -huvipuisto, Weapon-jätit ja miljoona muuta pienempää asiaa.

Final Fantasy VIII
Huolimatta ei-niin-toimivasta pelimekaniikasta sisältää tämä osa erittäin mielenkiintoisia ideoita, ja juonikin on varsin omaperäinen. Yllättävästi mukana on kauhuelementtejä, kuten hirviöiden asuttama avaruusalus ja pelin loppuosion aavemainen aikamaailma. Välianimaatiot ovat pelihistorian tyylikkäimmästä päästä, varsinkin kun ottaa huomioon, ettei niissä ole ääninäyttelyä.

Final Fantasy IX
Tässä pelissä sarja palasi juurilleen, yhdistäen kaikkien aikaisempien osien rakastetuimmat ominaisuudet. Lopputulos: koko pelisarjan parhaimmat arvosanat. Miksi sarjaan sitten alettiin tehdä tämän jälkeen niin dramaattisia muutoksia, sitä pohdin päivin ja öin.


Lopuksi voisi vielä mainita JRPG:n teko-ohjelmat, kuuluisimpana RPG Maker 95, 2000, 2003, XP ja myöhemmät versiot. Näille ohjelmille on olemassa jopa suomalainen foorumi, joka tosin ei ole ollut aktiivinen yli kymmeneen vuoteen (yllätys yllätys). Sinänsä erikoista, koska kotikutoiset RPG-pelit ovat viettäneet jonkinasteista kulta-aikaa viimeiset kymmenen vuotta. Jos haluaa kokea, mihin kotikutoiset ja ilmaiset pelit parhaimmillaan pystyvät, ehdoton suosikkinvalintani on Charles Barkley's Shut Up And Jam: Gaiden, jonka älyvapaan huumorin ja äärivakavan draaman sekoitukselle ei helpolla löydä vertaista.
Zinclair
Kotikoira
Kotikoira
 
Viestit: 59
Liittynyt: 02.01.2021 00:46
Sukupuoli: Tuntematon
Galleria: [ Katso kuvat ]
Karma: 1

Paluu Pelit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa