Pelimusiikkisuosikkejani Vol 2:
Monkey Island 1 & 2Alkuun kaksi pelimusiikin klassikkoa. Ensimmäisestä osasta ei löydy ainuttakaan kappaletta, jonka melodia ei jäisi soimaan päähän, ja toisessa osassa taiteillaan johtoaiheilla vallankumouksellisen iMUSE-teknologian siivellä. Kaikkien näiden vuosien jälkeen en edelleenkään osaa sanoa, onko sarjan
tunnusmusiikki iloinen vai surullinen. Lisäksi on pakko mainita toisen osan 10-minuuttinen
lopputaistelumusiikki – vuosia ennen Final Fantasy VI:n kuuluisaa Dancing Mad -teosta.
Inca 1 & 2Tässä harvinaisessa tapauksessa sarjan tunnusomainen
etnomusiikki on löytänyt enemmän yleisöä kuin sarjan varsinaiset pelit. Eräässä
aikalaisarvostelussa ehdotettiinkin hankkimaan pelien sijasta niiden musiikki-CD:t.
Little Big Adventure 1 & 2Philippe Vacheyn rennot ja lämminhenkiset musiikit, eritoten
tunnusteema, tuovat mielenkiintoista kontrastia pelin välillä jopa ahdistavaksi käyvään ilmapiiriin. Sama taso jatkuu pelin jatko-osassa.
Fantasy General1990-luvun edetessä teknojytä valtasi alaa kuin alaa, eikä videopelimusiikki ollut poikkeus – mikäpä sopisikaan paremmin loputtomaan toimintarytkeeseen ja putkijuoksuammuskeluun? Mutta entäpä jos kyseessä onkin pohdintaa ja taktista suunnittelua vaativa hidas strategiapeli fantasiaelementein? Onneksi tämän pelin tekijät eivät astuneet trendiansaan, ja niinpä monella pelaajalla oli varmasti ihmettelemistä kaiuttimien kajahtaessa soittamaan
barokkilaista kuoromusiikkia.
Heroes of Might and Magic 2Pelaajien hädin tuskin toivuttua Bachin kuoro-oratorioista haastoi HoMM2 tekno-orientoituneet korvat uusintaotteluun – tällä kertaa
oopperamusiikilla. Ja sitä saakin sitten kuunnella reippaissa annoksissa, sillä tämä peli hotkii aikaa kuin koira aamupalaa.
FalloutMark Morganin synkkämielinen ja
metallinmakuinen musiikki on ajatonta, eikä siis ole mikään ihme, että kappaleita kierrätettiin vielä yli kymmenen vuotta myöhemmin Fallout: New Vegasissa.
Grand Theft Auto 1 & 2 & London 1969GTA-pelisarjan alkuosien pelillisistä ansioista voidaan olla montaa mieltä, mutta niiden musiikillisista ansioista ollaan poikkeuksellisen yksimielisiä: ne ovat täyttä tavaraa. Toisin kuin pelisarjan myöhempien osien lisenssimusiikit, näihin alkuosiin pelintekijät tekivät musiikin kokonaan itse, mikä pelien radiokanavien monimuotoisen annin huomioon ottaen on yksi videopelihistorian kunnianhimoisimmista saavutuksista. Uskottavuutta lisäävät fiktiiviset laulajat, bändit, orkesterit ja DJ:t. Löytyypä sellainenkin mielikuvitusyhtye kuin
Ohjaamo.
OutlawsTämä onkin jo mainittu täällä, mutta Outlaws ansaitsee kevyesti toisenkin äänen. Clint Bajakian sävelsi LucasArtsin lyhyeen mutta sitäkin ytimekkäämpään länkkäriräiskintään täydellisesti istuvat musiikit. Ennio Morriconen
teemoja ammentava ääniraita saattaa jopa sijaita länkkäripelimusiikkien kärkipaikalla.
The SimsWill Wrightin luoman elämäsimulaattorisarjan ensimmäisen osan musiikkeja ei ole voittanutta. Jerry Martinin musiikissa paistaa rakkaus ja luomisen vimma. Varsinkin
ostos- ja rakentelumusiikit lähentelevät taidetta siinä missä myöhempien osien vastaavat lähinnä ajavat hermoromahdukseen.
Commandos 2Tämä peli saattaa aiheuttaa itkupotkuraivareita, mutta lohtua tähän tuo toinen toistaan mahtipontisempi taustakipale.
Toiminnantäytteinen musiikki saa pelin tuntumaan enemmältä kuin pelkältä pulmapähkinältä.