Tiedotuksia

Byakuren no Fang -manga käännetään suomeksi!

Orion-mangan sekä erikoisjulkaisujen ilmestymispäivät näet täältä.

Kaikki PurePlasticin Ginga-pehmot ovat ilmestyneet!

Keskustelua PC- ja konsolipeleistä sekä niihin liittyvistä asioista.

Lempipelinne

Re: Lempipelinne

ViestiKirjoittaja Kastehelmi » 13.08.2020 12:40

Aika moni:
Pokemon on mielestäni edelleen hyvä, viime keväänä pelasin Shieldin läpi Sobble startterinani.
Amnesia the Dark Descent kuumottaa vieläkin.
Harry Potterit, joita on julkaistu vaikka kuinka monelle alustalle. Feeniksin kilta taisi kyllä olla viimeinen pelaamisen arvoinen peli ja Liekehtivä pikari oli vähän enemmänkin kökkeli. Tosin pelkästään Jeremy Soulen musiikit aiheuttavat aikamoiset nostalgiavibat.
Jaws Unleashed on hiukan narmikkaaksi mennyt kun grafiikat ei ole niin hyvin kestäneet aikaa ja kyseessä on kuitenkin PS2 peli. Itse hai kyllä on siisti.



Ja jos meinataan lautapelejä niin vanha kunnon Afrikan Tähti on ihan klassikko. Ne pahvikiekot kyllä voisi mielestäni vaihtaa muovisiin niin kuin sen sisarpelissä Inkan Aarteessa.
Good and evil. Such comforting concepts , but hardly applicable.
Alexander
Avatar
Kastehelmi
Pentu
Pentu
 
Viestit: 24
Liittynyt: 12.08.2020 21:15
Sukupuoli: Nainen/tyttö
Galleria: [ Katso kuvat ]
Karma: 0

Re: Lempipelinne

ViestiKirjoittaja Zinclair » 15.08.2021 14:39

Alkuun pari legendaarista, jo edesmennyttä pelistudiota:

LucasArts (Maniac Mansion, Monkey Island, Day of the Tentacle, Grim Fandango...)
Sierran ohella toinen jättiläinen seikkailupelien saralla, mutta toisin kuin Sierran aaltoileva laatu, LucasArtsin kaikki seikkailupelit ovat tasaisen erinomaisia. Lisäksi juuri LucasArtsin pelit ovat kuuluisia siitä, että niissä viholliset päihitetään ällillä, eikä aseella. Esimerkiksi ensimmäisessä Apinasaaressa miekkataisteluita ei voiteta sorminäppäryydellä, vaan verbaaliakrobatialla. Taidokas pelisuunnittelu, pelaajaystävällisyys ja kaunis taide tekevät LucasArtsin teoksista ajattomia.

Looking Glass Studios (Ultima Underworld, System Shock, Thief...)
Vaatimattomasti tituleerattu maailman parhaimmaksi pelistudioksi, eikä suotta: LGS:n lisäksi ei mieleeni pulpahda muuta pelifirmaa, jonka kaikki pelit olisivat olleet enemmän tai vähemmän vallankumouksellisia.


Tässä vielä erikseen muutamia suosikkipelejäni aikajärjestyksessä:

Gabriel Knight -trilogia
Tämä pelisarja osoitti, että pelien tarinat voivat olla, jos eivät aivan maailmankirjallisuuden tasoa, niin ainakin hyvien tv-sarjojen ja elokuvien luokkaa. Jane Jensen on pelikäsikirjoittajien kirkkainta kärkeä, joka osaa taidokkaasti sekoittaa faktaa ja fiktiota. Varsinkin toisen osan ihmissusi-aiheinen tarina on omaperäisempi kuin minkään näkemäni ihmissusi-elokuvan.

Half-Life
Uskottavan pelimaailman ja vanhan koulukunnan pelien mielikuvituksellisuuden ainutlaatuinen yhdistelmä, juuri ennen kun länsimaisessa peliteollisuudessa alkoi realismin yksinvaltiuden aikakausi. Hatunnosto päärapujen harvinaisen kierolle sijoittelulle.

Commandos – Behind Enemy Lines
Tämä "haastava" peli palauttaa kohonneen itseluottamuksen tehokkaasti takaisin maan pinnalle. Pelin lisäosa tarjoaa pelihistorian hauskimman vitsin, nimittäin vaikeustason valintaruudun.

Rune
Tämä vain sen takia, että eräässä kohdassa pelaajahahmon on hypättävä rotkon yli tuulen kannattamana. Jos koiranpennun suhteen tässä on uskottavuusongelmia, niin entä sitten kun kyseessä on raavas viikinkimies?

Ico
Kyllä ne videopelit voivat kuin voivatkin olla taidetta, vaikka vastarannalta huutoa kuuluukin.

Portal
Valve todisti jälleen kerran, että ensimmäisen persoonan näkökulmasta kuvatut pelit voivat olla muutakin kuin aivot narikkaan -räiskintää. Mutta aina kun joku valitsee GLaDOSin kaikkein ilkeimmäksi tekoälypahikseksi, ravistavat Shodan ja kumppanit sähköpäätänsä.

Left 4 Dead
Kaikkien aikojen suosikkimoninpelini. Monessa muussa "tiimipelissä" (Counter-Strike, Team Fortress) vuorovaikutus jää pelkän chatin varaan, ja lopputulos on usein sooloilua, mutta tässä pelaajien on oikeasti tehtävä yhteistyötä ja autettava toinen toisiaan. Ensimmäisessa osassa on lisäksi aiheeseen sopiva tunnelma ja mieleen jäävät hahmot, kuten Francis, kaikkien vihaajien sankari, sekä kovispappa Bill. Suomalaisväriä pelille antaa Isis-indexin/Valo-onkalon sarjakuvat.

Terraria
Tämän pelin parhaat puolet ovat sen sopivasti nouseva vaikeustaso, monipuolinen sisältö ja kehittymisen tunne ("sense of progression"), jotka puuttuvat usein nykypeleistä. Moniin muihin varhaisessa kehitysvaiheessa julkaistuihin peleihin verrattuna Terraria oli jo ilmestyessään valmiin oloinen paketti, ja siihen tulleet sisältöpäivitykset eivät ole muuttaneet pelin alkuperäistä olemusta ja mekaniikkaa.

Kunniamaininnan saa suomalainen Pelit-lehti, varsinkin sen vanhemmat numerot, jotka eivät edustaneet videopelilehdistölle tyypillistä uutta teknologiaa ja grafiikoita ylistävää linjaa, vaan joissa arvostettiin sen sijaan hyvää pelattavuutta ja omaperäisyyttä. Mainio esimerkki tästä on lehden kuuluisa King of Dragon Pass -arvostelu, jossa peli kehuttiin taivaisiin sen rohkean erilaisuuden ja syvällisen pelattavuuden ansiosta huolimatta siitä, että peli on lähes kokonaan tekstipohjainen. Tämän ansiosta peliä myytiin Suomessa kolmanneksi eniten koko maailmassa, mikä ei ole yhtään hullumpi saavutus.
Zinclair
Pentu
Pentu
 
Viestit: 28
Liittynyt: 02.01.2021 00:46
Paikkakunta: Tampere / Virrat
Sukupuoli: Tuntematon
Galleria: [ Katso kuvat ]
Karma: 0

Re: Lempipelinne

ViestiKirjoittaja ijustyodel » 11.11.2021 01:32

Tämän foorumin terrorisointi 5 vuoden välein.
Kuva
Avatar
ijustyodel
Uusi jäsen
 
Viestit: 10
Liittynyt: 07.08.2016 12:21
Sukupuoli: Tuntematon
Galleria: [ Katso kuvat ]
Karma: 0
Edellinen

Paluu Pelit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa