Tiedotuksia

Byakuren no Fang -manga käännetään suomeksi!

Orion-mangan sekä erikoisjulkaisujen ilmestymispäivät näet täältä.

Kaikki PurePlasticin Ginga-pehmot ovat ilmestyneet!

Keskustelua kirjoista ja sarjakuvista.

Wurr

Re: Wurr

ViestiKirjoittaja Katyusha » 13.02.2013 22:17

Toisaalla jo hehkutin, mutta aivan törkeän omaperäinen setti. Sisältää toki tietynlaisia peruskoirasarjakuvan elementtejä, mutta kokonaisuudessaan on ihan omaa luokkaansa. :)
KATыSA
Katyusha
Ōun sotilas
Ōun sotilas

Sukupuoli: Nainen/tyttö
Galleria: [ Katso kuvat ]

ViestiKirjoittaja Limppu » 08.04.2013 11:57

Kerään sarjaa, ja omistan ensimmäisestä osasta molemmat painokset (logo vaihtui, eikä perfektionistin sieluni kestänyt tätä) sekä tokan osan. Taisin itse asiassa seurata sen ilmestymistä netissä ihan alusta asti, jos oikein muistan...

Tähän tällä hetkellä menossa olevaan toimintakohtaukseen saakka mua on jatkuvasti häirinnyt enemmän tai vähemmän se, miten ärsyttävän hitaasti tarina etenee, ja siinä paistatellaan pienissä yksityiskohdissa. Tiedän että artisti rakastaa luomaansa maailmaa ja on tehnyt sen todella tarkasti, mutta jotenkin se etäännyttää hahmojen kokemuksiin samaistumisesta, kun jotkut sivut oikein huokuvat piirtäjän ihailua omaa maailmaansa kohtaan. Voi tosin olla etten kokisi näin, jos en lukisi pitkiä tarkentavia descriptioneja aina kun Devaan ladataan sivu..! Tuntuu kuitenkin että välillä maailmaan keskitytään enemmän kun hahmoihin.

Mutta esimerkiksi sivu 130. Mielestäni Pyramoksen dialogi on todella ontuvaa, ja tokavikassa ruudussa se suoraan selittää lukijalle, mitä tapahtuu ja missä asemassa Old Ones (mites ne olikaan suomennettu.) Kraaterissa ovat. Missä ei sinällään ole mitään vikaa, mutta mielestäni se on vaan hoidettu kehnosti.

Mutta on kylla mahdottoman kaunista jälkeä sarjakuvassa, ja kiinnostaa mihin suuntaan juoni tästä lähtee! Vaikea uskoa että kaikki varjostukset ja väritykset on tehty lyijykynillä, miten ihmeessä se ei leviä jokapaikkaan. D: Tarinassa on myös mukavaa miten sekä koirat että hornanhurtat kokevat olevansa oikealla asialla, ja pitävät toista osapuolta sinä, kuka on väärässä. Vihulaiskoiriakaan ei demonisoida, vaan ne oikeasti kokevat tekevänsä palveluksen tappamalla ihmeelliset mutanttikoirat. : D

Tahtoisin jo päästä ostamaan kolmannen osan, yhyy. Tykkään tosta kansien naamateemasta, toivottavasti se jatkuu!
Yhtäkkiä en ymmärrä mitään.
Limppu
Ōun sotilas
Ōun sotilas

ViestiKirjoittaja Uru » 08.04.2013 12:23

^Olen itse huomannut samaa, mutta tuolloin se on johtunut pitkälti yhdestä asiasta: tarinaa joutuu lukemaan sivu kerrallaan. Wurr toimii ehdottomasti parhaiten, kun sitä lukee pokkarina tai parisenkymmentä sivua kerrallaan. Yksittäisiä sivuja lukemalla tarina etenee välillä ihan tuskastuttavan hitaasti ja tuntuu välillä aivan liian yksityiskohtaiselta, mutta se ongelma katoaa, kun tarinaa voi lukea kokonaisuutena.

Itse pidän Wurrin kerrontatyylistä, jossa tarina etenee nimenomaan tarinan ja maailman kautta eikä varsinaisesti hahmojen kautta, kuten monissa manga/anime-sarjoissa menee. Jos menisin Wurrin maailmaa johonkin vertaamaan, se olisi ehkä Harry Potter. Rinnakkaismaailma, jossa oma sanastonsa ja kulttuurinsa.
Tarinaa ihan alusta lukiessa huomaa myös nopeasti, miten tekijä on kehittynyt sekä piirroksissa että tarinankerronnassa. Englanninkielinen versio on minusta aina ollut hieman kömpelömpi kuin suomenkielinen ja pidän siitä, miten tässä käytetään suomenkielisiä sanoja. Syväverinen on esimerkiksi erinomainen sana.

Kolmatta osaa itsekin odotellen. Tekee mieli aina yrittää olla lukematta uusia sivuja, kun ne ilmestyvät, mutta enpä ole siinä kovin hyvin onnistunut.
Lue Last Warsin uusimmat tapahtumat täältä.
Uru
Pomo
Pomo

Sukupuoli: Tuntematon

ViestiKirjoittaja Limppu » 08.04.2013 12:28

Ihan totta, ja paljon mahdollista! Varsinkin kun siihen lisää ne sivujen deset.

Olen käännöksestä samaa mieltä, ja on ollut kiva huomata että WP myös suunnittelee ja luonnostelee sarjakuvan suomeksi. Monesti tyypit tekevät enkkuversion ekana, kun siinä kai on helpompi kuullostaa muka vähemmän typerältä tai jotain... Tosin olin pettynyt siihen että the black touch oli käännetty musta mönjä. : D Höh.

Suomennoksessa myös toimii Irablen sukupuolettomuus paljon paremmin, yllätys yllätys. Enkkuversio jotenkin pakottaa mut mieltämään sen urokseksi, vaikka tiedän ettei se ole.
Yhtäkkiä en ymmärrä mitään.
Limppu
Ōun sotilas
Ōun sotilas

ViestiKirjoittaja Uru » 08.04.2013 12:34

^Hahah, minä olen jo pitkän aikaa miettinyt, mitä sukupuolta mikäkin susi on ja olen koettanut ratkaista Irablen ongelmaa ties miten kauan. Olen pallotellut kumpaakin sukupuolta tosi pitkään, mutta tuo kolmas vaihtoehtohan ratkaisee sen heti helpoiten.

Täytyy muuten sanoa, että pidän tarinassa myös siitä, että hahmojen sukupuolet eivät mitenkään korostu (vertaa Hopeanuoli), mutta niistä voi kuitenkin nopeasti päätellä, mitä kukin edustaa.
Uru
Pomo
Pomo

ViestiKirjoittaja Uru » 16.03.2014 00:27

Kolmas osa ilmestyi muuten viime vuoden puolella. Tuli napattua se matkaan Fanfestistä. Jatkaa samaa laatua kuin aiemmatkin ja nyt tarinaan tuli koirien ja hurttien sekaan susi. Maailma alkaa näyttää jo melkoisen laajalta...

Uusia sivuja kolmannen osan jälkeen ei ole tullut kuin muutamia, sillä tekijä on ollut töissä/työharjoittelussa.
Uru
Pomo
Pomo

ViestiKirjoittaja Kanalja » 16.07.2023 20:56

Mielenkiintoinen teos? Omaperaisyydessa ei ainakaan ole saastelty. (kot!) Taytyypa tutustua tahan viela perusteellisemmin kun helteet hellittavat.!.
Kuva Mikä tuli ensin: muna, kana vai Kanalja? Kuva o KuvaKuva
Kanalja
Uusi jäsen

Edellinen

Paluu Kirjat & sarjakuvat