Tiedotuksia

Byakuren no Fang -manga käännetään suomeksi!

Orion-mangan sekä erikoisjulkaisujen ilmestymispäivät näet täältä.

Kaikki PurePlasticin Ginga-pehmot ovat ilmestyneet!

Keskustelua muista anime- ja manga-sarjoista.

Kuinka tutustuit animeen ja mangaan

Re: Kuinka tutustuit animeen ja mangaan

ViestiKirjoittaja Emotionallicious » 09.09.2013 19:03

Hopeanuoli- sarja ja WEED- sarja. Tarina on samanlainen mitä olen kertonut Miten tutustuit Gingaan?- topiciin.
Emotionallicious
Karhukoira
Karhukoira

Sukupuoli: Nainen/tyttö
Galleria: [ Katso kuvat ]

ViestiKirjoittaja Valko » 10.09.2013 16:06

Jaa-a. Ihan ensimmäinen kosketukseni animeen oli takuuvarmasti Muumit, joskin en tuolloin tiennyt sen olevan animea. Muumeihin tuli tutustuttua äitini kautta, joka minulle telkkarista kyseistä ohjelmaa laittoi näkymään kun en vielä itse osannut. Tottakai ihastuin Muumeihin ja siitä lähtien katsoin niitä hyvin paljon, omistin monta Muumit-VHS-kasettiakin, tosin nyt ne ovat lainassa serkullani.

Seuraavana animetuttavuutena tuli Hopeanuoli. Hopeanuoleen tutustuin myöskin äitini kautta, joka oli minulle dubatun VHS-kasetin ostanut. Eihän äiti tiennyt että kyseessä oli "tappelusarja", joten niinpä sain katsella Hopeanuolta jo ollessani kolmevuotias :D Innostuttuani pikkuserkkuni kanssa "vähän liikaa" Hopeanuolen ihmeellisistä taisteluista äitini laittoi Hopeanuolen piiloon pitkäksi ajaksi, mutta onneksi löysin sen myöhemmin uudelleen. Parempaa kertomusta Hopeanuoleen tutustumisestani löytyykin "Kuinka tutustuit Hopeanuoleen?"-topicista. Tokihan en tämänkään ennen tiennyt olevan animea.

Ollessani eskarissa tutustuin Digimoniin ja Pokemoniin. Kumpikaan ei tehnyt mitään kovin suurta vaikutusta, vaikka Pokemonia jonkin verran seurasinkin. Sen sijaan vähän ennen eskaria tutuksi tullut Transformers teki vaikutuksen, niin poikamaiselta kuin kuulostaakin etten pitänyt Pokemonista tai Digimonista, vaan juuri Transformersista. (ylläripylläri, en tiennyt tuolloin näidenkään olevan animea :'D)

Studio Ghiblin tuotanto tuli tutuksi ekalla luokalla vielä tänäkin päivänä parhaan ystäväni kautta. Hän esitteli minulle Totoron, ja ihastuin oitis piirrostyyliin. Löysin sitten marketeista ja muista sellaisista samalla tyylillä piirrettyjä elokuvia, ja kyllähän ne tuli hankittua ja katsottua. Rakastuin Studio Ghiblin jälkeen ja rakastan sitä yhä :)

Sitten mangaan. Ensimmäinen mangatuttavuuteni oli -mikäs muukaan kuin- Hopeanuoli. Rakastin Hopeanuolen animea ja kun sain tietää että mangakin on, vieläpä suomeksi, niin tottakai minä sen halusin nähdä. Vakuutuin heti ensimmäisestä osasta ja odotin seuraavaa aina innolla. Harmistuin kun Hopeanuoli loppui, mutta innostuin sitten taas Weedistä ja sitä mukaa muista Gingan suomijulkaisuista :)

Muuhun mangaan kuin Gingaan en ole tutustunut.
"Not all treasure is silver and gold, mate." - Jack Sparrow
Valko
Ōun sotilas
Ōun sotilas

ViestiKirjoittaja BemBem » 15.09.2013 03:18

Ensimmäiset animesi? Kuinka vanha olit ja mitä pidit?
Meillä kotona ekat animet olivat Candy Candyja, tosin silloin en kyllä edes tiennyt, mikä on anime. Mutta animejahan nuo olivat joten... Sitten tuli Lady Lady ja Pikku Naisia. Nuo olivat meillä jo ennestään, ennen syntymääni. Pidin eniten Candy Candyistä ja Pikku naiset -animesta. Candyt ihastuttivat ja vihastuttivat! XD Olisi hienoa, jos saataisiin nämä dvdboksille, sekä dubilla että alkuperäisinä. ^^ Hopeanuoli ostettiin vain minua varten, koska kaikki muut siskot olivat jo niin isoja, etteivät moisista enää perustaneet.(kuinka tutustuit hopeanuoleen -topikissa voit lukea tarkemmin, jos kiinnostaapi. c:) Ekojen joukkoon myös lukeutui Lady Oscar -kasetti. Hyvät naurut siitä dubista saatiin! XD "Tule mukaannnn... MAKSAN SULLE HYVIN TULE MUKAANNNN!!!" XD
Jos mennään siihen, että kun jo tiesin mitä anime on, niin siinä tapauksessa ensimmäiseni, ihan ikiomani jonka itse ostin, oli Liikkuva Linna. <3 Silloin rakastuin Ghiblin tuotantoon. ah!

Ensimmäiset mangasi? Kuinka vanha olit ja mitä pidit?
Ensimmäiset taisivat olla joku salapoliisi Conan. X) Silloi ihmettelin, että "Mitähän ihmeitä nämä on? :I " Ja uteliaisuuttani ostin. Noh, muutama Conan manga tuli ostettua, mutten liiemmin tykännyt piirtotyylistä ja Conan oli rasittava ja oli rasittavaa, ettei kukaan ikinä huomannut että etsivä Mori (?) nukkui/oli tainnutettu. Samalla löysin Ranman. Muutaman ostin ja pidin ranmaa ihan hauskana, mutten koskaan aloittanut keräämään sitä. Siitä päästäänkin One Pieceen, josta on tullut minulle mieluisin ja rakkain sarja. Muistan kaupan lehtipisteessä kummastelleeni omituista piirtotyyliä, mutta ajattelin, että koska se kertoi merirosvoista, niin täytyihän se lukaista. Koukkuun jäin.

Suosikki mangasi ja animesi? (Pelkkä maininta)
-One Piece. Manga sekä anime.
-GNG. Manga ja anime.
-Inuyashan ekat osat mangana ja animena. Ennen kuin sarja meni toistoksi.
-Kikin lähettipalvelu.
-Liikkuva Linna.
-Prinsessa Mononoke.
-Henkien kätkemä.
-Naapurini Totoro.
-Porco Rosso.

Kuinka vanhana aloitit keräilyn?
Olisinkohan ollut siinä 14-15 vuotias.

Kokoelmasi suuruus? Ja kuinka paljon rahaa se on syönyt?
Aaaaa... No, minulla on esim. kaikki suomessa ilmestyneet One Piece osat ja yksi Chopper pehmo. Ostelen noita Ghibli-leffoja aina kun mahdollista, tosin keräilen hitaasti kun olen nyt pihi. Kaikki GNG:t ja sen extrat löytyvät myös hyllystä, ynnä anime, leikkaamaton dvd:llä ja leikattu vhs:nä. Narutoakin löytyy ja niitä turkasen dvd bokseja siitä. Ja Weedit löytyy myös mangana. En ole jaksanut laskea, kuinka paljon rahaa tämä on syönyt, enkä haluakaan. One Piece on oikeastaan ainoa ja noh, Ghibli myös, josta haluaisin oheistuotteita keräillä.. Mutta Suomesta ei saa niitä sööteimpiä Choppereita (pehmoja). DX Kissabussi ja Totoro pehmo olisi niin ihana saada... Mutta se raha! D:
Look donuthole, why don't WE float around here looking hot and heavy and YOU go roto-root the pipes!
BemBem
Karhukoira
Karhukoira

ViestiKirjoittaja Erso » 15.09.2013 12:51

Ensimmäisenä tuli(Muumeja ja pokemonia lukuunottamatta) Weed, kun oli 7,5(?)-vuotias. Olin sarjaan koukussa siitä 3 vuotta(?) eteenpäin kunnes sain joululahjaksi(?) hopeanuolen legendaarisen suomidupin peltiboxina. Sitten taas Hopeanuoli-manga tuli suomeksi ja keräsin siinä samalla leikkaamattomankin animen hyllyyni. Ginga- linjalla jatkoin 11- vuotiaaseen(?) asti, kunnes sain tietää että oli olemassa muitakin animeita(OMG) ja otin katsottavakseni Naruton. Naruton jälkeen tulivat mm. FMA, Death Note(tässä kohtaa animesta&mangasta tuli itselle suurempi juttu kuin harrastus), Soul eater, Kuroshitsuji... ja lista jatkuu noin puolitoista kilometriä. 8D Nyt tuo animen katseleminen on onneksi vähän rauhoittunut.

Ensimmäinen keräilemäni manga oli Hopeanuoli ja sitten tulivat animelistan sarjat samassa järjestyksessä. Olin noin... 9- vuotias(arvio) kun tutustuin mangaan. Pidin enemmän siinä iässä animesta, joten mangan lukeminen jäi vähemmälle. "Eihän nää ees oo värillisiä, tyhmää", "miten tätä luettiinkaan?! D:", nuo lauseet sanoin todella usein mangan lukemisen alkuaikoina, vaikka piirtotyylistä pidinkin.

-Katekyo hitman Reborn
-Soul eater
-No. 6
-Salapoliisi Conan
(ja monet muut)

Aloitin mangan keräilyn KUNNOLLA noin 11 tai 12-vuotiaana. Pahin hamstrausvaihe on(luojan kiitos) mennyt jo ohitse ja keräilen enää sellaisia sarjoja joista oikeasti pidän enemmän kuin "uugh, pidin tästä noin kuukauden"-asteella. :D

Kiitos yllä mainitsemani hamstrausvaiheen olen saanut mangakokoelmaani nyt noin (tuplakappaleet mukaan laskettuna) 190-197 pokkaria, joista tosiaan tuplakapapleita on 2kpl. En edes uskalla laskea rahasummaa kunnolla, mutta veikkaisin sen olevan siinä ~850-990e paikkeilla. Summa saattaa tietenkin olla korkeampi, mutta arvioisin näin.

Todella monissa kohdissa tosiaankin on aukkoja, koska en muista tarkalleen kaikkia vuosilukuja tai kuinka vanha tietyssä vaiheessa olin.
Kuva
"Oi, oi"
Erso
Ryhmänjohtaja
Ryhmänjohtaja

ViestiKirjoittaja Shirotora » 15.09.2013 20:15

Ensimmäiset animet mitä katsoin olivat Muumit ja Pokemon. Molempia minulla oli DVD:einä ja edelleen ovat tallessa, mutta niitä ei ole katsottu aikoihin. Molempiin sarjoihin tutustuin aika nuorena, varmaan joskus 1-2 vuotiaana. En minä silloin tietenkään tiennyt, että ne ovat animea tai ylipäätänsä mikä on anime. Molemmista sarjoista kuitenkin pidin paljon.

Ensimmäinen manga johon tutustuin oli Hamsteripäiväkirjat. Olin varmaan joku 9-vuotias silloin kun luin sitä sarjaa. Eikä siinäkään ollut kuin 6 osaa ja sen jälkeen vähän myöhemmin tutustuin Hopeanuoleen. Ja Hopeanuolen kautta sitten muihin Ginga-sarjoihin. Silloin pidin Hamsteripäiväkirjat-sarjasta, mutta nykyisin en siitä välitä. Gingasta kuitenkin tykkään edelleen.

Suosikki mangasi ja animesi?
Ginga (GDR, GNG, GDW ja GDW:O)
Naruto
Kill Me Baby
Romeo x Julia

No Pokemon ja Muumit DVD:eitä minulla oli jo joskus pikku pentuna (3-4 vuotiaana), mutta varsinaisesti keräilyn aloitin 9-vuotiaana.

Mangaa on jotain 124 kpl.... ainankin mitä tuossa laskeskelin. Ja rahaa on mennyt varmaan lähemmäksi 1000€ xD. (okei, taisin laskea siihen myös Ginga-oheistuotteet mukaan, niin olisiko sitten jotain 700-800€)
Kuva
"Aye, sir!" -Happy
Shirotora
Kenraali
Kenraali

ViestiKirjoittaja Ruupert » 11.11.2013 23:13

~Ensimmäiset animesi? Kuinka vanha olit ja mitä pidit?~

Ensimmäiset animet, joita katsoin olivat ainakin Muumit ja Pokemon. Meiltä löytyy vieläkin tuolta DVD-laatikosta ainakin yksi Muumi DVD, se on varmaankin jo ihan rikki :\ Muumeja tölläsin telkusta ja DVD:ltä, olin tuollioin kai joku 3 vuotias. Muumit oli sarjana minulle ihan kiva, ei mikään ihmeellinen.

~Ensimmäiset mangasi? Kuinka vanha olit ja mitä pidit?~

Eka mangani oli Hopeanuoli 1. Oikeastaan 1 ja 2, koska sain ne samaan aikaan siitä tuplapaketista, jossa tuli mukana myös juliste. Olin tuolloin 6vuotias. Olin tosi innoissani niistä kahdesta mangasta silloin...

~Suosikki mangasi ja animesi?~

Ginga-saagaan kuuluvat sarjat, Kitchen Princess, Naruto.... Aika moni. :)

~Kuinka vanhana aloitit keräilyn?~

Varmaankin joskus silloin 6 vuotiaana, kun sain ensimmäisen Hopsunkin.

~Kokoelmasi suuruus? Ja kuinka paljon rahaa se on syönyt?~

No en ole noita vielä kertaakaan laskenut, mutta arvioisin että minulla on 50-70 mangaa tuolla hyllyssä=)
Rahaa on mennyt varmaankin jotain 200-400 euroa.
Viimeksi muokannut Ruupert päivämäärä 08.12.2013 19:09, muokattu yhteensä 2 kertaa
Ruupert
Pentu
Pentu

ViestiKirjoittaja kata » 14.11.2013 17:04

- Ensimmäinen animeni jonka ostin kun olin 8 vuotta oli Hopeanuoli & suoraan siitä aloin ostamaan Weediä. Rakastuin molempiin sarjoihin heti!

- Ensimmäinen mangani oli pokémon 1-4, jonka sain tädin miehen lapselta 10-vuotiaana. En sillon ymmärtänyt japania ollenkaan, piirrustustaidosta pidin.

Suosikki mangasi ja animesi?
- Ginga-sarja tottakai! Pokemoniakin tulee katsottua, joten se on suosikkeiden toisena.

- Gingaa rupesin kerämään heti, kun Hopeanuoli mangat ilmestyivät suomeksi. Fanittanut olen kuitenkin yli 6 vuotta.

- Sopivan kokoinen aijon kyllä kerätä lisää tavaroita. En varmaksi tiedä, mutta ehkä yli 1000€ :lol:
kata
Karhukoira
Karhukoira

ViestiKirjoittaja Cheval » 19.07.2016 08:20

No Muumithan ne luonnollisesti, ja kovastihan ne oli silloin alle kouluikäisenä mieleen. Toisena sitten jossain vaiheessa lapsuutta Suomeen rantautunut Pokemón, jota oli myös kiva katsella. Tässä vaiheessa osteltiin jo oheistuotteitakin Poke-pallojen muodossa. Hyvänä kolmosena tutustuin sitten Hopeanuoleen, kun äiti hommasi VHS:ät, ja ne kasetiti pyörikin sitten niin monta kertaa, että ihmettelen suuresti niiden edelleen suht hyvänä säilynyttä katselukuntoa.

Ensimmäinen mangatuttavuus oli Inuayasha, jota pikkusisko aikoinaan lueskeli. Siskon yökyläillessä jossain muualla oli pakko päästä tyydyttämään herännyt uteliaisuus, ja hiippailla nappaamaan muutama väärinpäin luettava, mustavalkoinen sarjakuva. 13-kesäinen taisin olla tuolloin ja nyt reilu kahdeksan vuotta myöhemmin hyllystä löytyy kaikkien Inujen lisäksi muutama muukin sarja.

Mangoista suosikki Kuroshitsuji, animeista GNG.

En pidä itseäni keräilijänä, mutta mangaa ja animea olen ostanut säännöllisesti sen viimeiset kahdeksan vuotta.

Mangoja hyllystä löytyy tosiaan kokonaisuudessaan ne Inuyashat ja Hopsut. Kuroshitsujista ja Black Lagoonista omistan kaikki suomeksi ilmestyneet osat ja GDW:stä jonkun verran alkupään pokkareita. Loputkin olisi tarkoitus haalia pikku hiljaa kokoon. Lisäksi on sitten näitä Yoshihiro Takahashin erikoisjulkaisuja. Muita sarjoja ei oikeastaan tulekaan luettua, joten en ole nähnyt tarvetta niitä ostella. Animena löytyy sitten GNG:tä, GDW:tä sekä Black Lagoonin kaksi ensimmäistä tuottaria, ja siinäpä se. Oheituotekrääsää en ole keräillyt, kun siihen ei ole varsinaista kiinnostusta ollut. Rahaa näihin on uponnut arvioiden mukaan 1000-2000 euroa.
Cheval
Uusi jäsen

ViestiKirjoittaja Nekotin » 29.09.2020 18:43

Aikoinaan oli nettisivu nimeltään ii2. Tuntuu niin vanhalta selittää tätä, mutta se oli ikäänkuin ihka ensimmäinen versio Facebookista ja IRC-galleriasta, haha.
Siellä tutustuin erääseen tyttöön, joka asui toisella puolella Suomea. En tiedä mikä meitä veti alunperin yhteen, mutta hän otti puheeksi Inuyashan ja Tokyo Mew Mewin.
Siitä se sitten lähti!
Muistan jopa, että ii2seen lisättiin omien naamakuvien lisäksi kuvia animeista ja jossain vaiheessa ylläpito rupesi niitä sitten poistamaan ja se tuntui suurelta vääryydeltä :'D
"Tule katsomaan tyttäriäsi! Ne ovat kaikki naaraita."
Nekotin
Taistelukoira
Taistelukoira

Sukupuoli: Tuntematon

ViestiKirjoittaja Zinclair » 14.01.2021 20:10

Vähän aikaa sitten onnistuin löytämään Internetin arkistoista Jari "Tekno-Kekko" Lehtosen animaatio/anime-sivuston, josta minulla oli hatara muistikuva vuosien takaa. Tuota sivustoa ei ole enää ollut olemassa kymmeneen vuoteen, mutta sen ei ansaitsisi kadota bittiavaruuteen - niin paljon laadukasta asiaa niin animesta kuin yleisestikin animaatiosta sieltä kuitenkin löytyy. Jo heti etusivulla oleva artikkeli animaatiosta ja moraalista on enemmän kuin mielenkiintoinen.

Sivuilla oleva lista merkittävistä anime-sarjoista/elokuvista 1950-luvulta 2000-luvun alkuun on todella kattava. Se ei ole pelkkä kylmä listaus tuotantotiedoista ja juonitiivistelmistä, vaan T-K on kertonut lyhyesti oman mielipiteen jokaisesta teoksesta, mistä näkee että mies on oikeasti tutustunut niihin kaikkiin. Tietääkseni T-K on niitä harvoja suomalaisia jotka harrastivat animea jo 80- ja 90-luvuilla, ja tuo sivustokin on koottu jo 2000-luvun taitteessa. Voi vain ihailla miehen laajaa asiantuntemusta ja ennakkoluulotonta asennetta, varsinkin kun tuolloin animen saatavuus ja yleinen tietämys olivat vielä lapsenkengissä.
Zinclair
Uusi jäsen

Sukupuoli: Tuntematon
Edellinen

Paluu Anime & manga